Być może należysz do osób, które wraz z nadejściem wiosny potrzebują zmian w garażu i szukają nowego samochodu. Większość rozważa tylko SUV-y i crossovery, podczas gdy samochody z zapomnianego segmentu kompaktowego są nie tylko tańsze, lecz również oferują podobny komfort i możliwości. Na przykład ta Skoda Scala, w cenie 99 900 zł, ma niemal wszystko, czego potrzeba, aby wyruszyć na wakacje z całą rodziną. Kierowca nie musi nawet zmieniać biegów.
Z tyłu brzydsza niż z przodu, ale za to ma ogromny bagażnik
Skoda Scala nie jest częstym widokiem na naszych drogach, a szkoda – to niepozorne auto oferuje więcej, niż można się spodziewać. Faktem jest, że tył nie zachwyca urodą. W porównaniu do przedniego pasa różnica w estetyce jest wyraźna. Ale rozumiem, dlaczego tak się stało. W tej niepozornej Skodzie udało się wygospodarować bagażnik o pojemności aż 467 litrów. Dla porównania, duży SUV MG HS oferuje 507 litrów – to tylko o 39 litrów więcej! A warto dodać, że Scala ma także relingi dachowe, do których można przymocować dodatkowy bagażnik dachowy o pojemności kolejnych 300 litrów.
Zobacz również
Bazowa wersja nie zrobi już wstydu przed Chińczykami. Nowy crossover Volkswagena może namieszać ceną 122 390 zł
Skoda Octavia znów hitem. Za 900 zł zyskuje wyższy prześwit, a bagażnik ma 600 litrów. Idealna alternatywa dla SUV-a
Stylowy crossover Fiata za 72 300 zł, którego boją się Dacia i chińskie marki. Prześwit i bagażnik 413 litrów przemawiają za nim
Z tyłu pasażerowie mają do dyspozycji mnóstwo miejsca. Jeździłem Scalą przez tydzień i nie miałem powodów do narzekań – chyba że chodzi o jakość kilku materiałów, ale w tej klasie to standard. Luksusów tu nie ma, ale za to jest wygodnie i praktycznie.
To nie Fabia – Scala jest znacznie większa
Chciałbym przy okazji obalić pewien mit, z którym kilkukrotnie się spotkałem. Niektórzy twierdzą, że Scala to po prostu inna wersja Fabii. Ale to nieprawda – wystarczy spojrzeć na wymiary. Fabia ma 4108 mm długości i rozstaw osi wynoszący 2564 mm. Scala jest znacznie większa – jej długość to 4365 mm, a rozstaw osi wynosi 2649 mm. Dla porównania, SUV Peugeot 3008 ma podobną długość, a mimo to wygląda na znacznie większy samochód.

W tej cenie trudno o bardziej praktyczną propozycję
Scala w wersji Selection to druga najbogatsza odmiana po Monte Carlo. Wyposażenie obejmuje niemal wszystko, co potrzebne do komfortowej jazdy, w tym:
- automatyczną, dwustrefową klimatyzację
- reflektory Full LED
- bezkluczykowe uruchamianie silnika
- czujniki parkowania z tyłu
- komplet systemów bezpieczeństwa
- przedni podłokietnik
- system multimedialny z dotykowym ekranem o przekątnej 8,25 cala
Ten egzemplarz, który znalazłem za 99 900 zł brutto, ma jeszcze kilka dodatkowych atutów. Pod maską pracuje ekonomiczna jednostka 1.0 o mocy 115 KM, współpracująca z rewelacyjną 7-stopniową skrzynią DSG. Auto wyposażono również w pakiet Winter z podgrzewanymi fotelami oraz 17-calowe aluminiowe felgi, dzięki czemu prezentuje się znacznie lepiej niż bazowa wersja.

Efekt? Za mniej niż 100 tys. zł można wyjechać z salonu kompletnie wyposażonym samochodem gotowym na wakacje. Oczywiście, nie jest to standardowa cena – dealer zastosował rabat w wysokości 17 tys. zł. W katalogu to samo auto kosztuje 116 900 zł. Co ważne, ta oferta jest dostępna dla każdego – nawet przy zakupie za gotówkę. Tymczasem w przypadku konkurencyjnych Volkswagenów Golfów w podobnej cenie często można spotkać adnotację, że oferta obowiązuje tylko przy leasingu lub dla wybranych grup zawodowych.
Trzycylindrowa jednostka 1.0 TSI zużywa średnio 4,9–5,0 l/100 km. Pierwszą „setkę” osiąga w 9,8 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 201 km/h – szybciej niż niemal wszystkie elektryki czy każdy nowy model Volvo i Renault, które są ograniczone do 180 km/h.

A co z trwałością? Najlepszą odpowiedź znajdziemy wśród używanych egzemplarzy. Na rynku wtórnym istnieje mnóstwo Fabii i Scal z tym silnikiem, które bez problemu przejechały 250–300 tys. km. To najlepszy dowód na jego długowieczność.
Źródło: motofilm.pl
SUV od Skody za prawie 180 tys. zł z manualną skrzynią biegów. To możliwe



