Seat nie pozostał bierny w odpowiedzi na wprowadzony kilka dni temu nowy silnik w MG3. Przypomnę, że chińsko-brytyjski koncern dodał do swojego modelu 1,5-litrową jednostkę benzynową, aby obniżyć cenę do 73 500 zł (w promocji 72 000 zł). Reakcja Hiszpanów pojawiła się błyskawicznie. Łódzki dealer oferuje Ibizę z rabatem aż 7000 zł, co skutkuje ceną niższą o 2900 zł w porównaniu do MG3.
Seat Ibiza zawsze na czasie
Zapotrzebowanie na małe miejskie samochody będzie zawsze, bo SUV-y ich nie wyprą. Taką Ibizą, nieco ponad 4-metrowym autem, nie tylko parkowanie jest szybsze i łatwiejsze, ale także zużycie paliwa jest niższe dzięki lepszej aerodynamice. Oferta promocyjna dotyczy wersji wyposażonej w silnik 1.0 MPI o mocy 80 KM. Zgoda, nie jest to demon prędkości. Czas przyspieszenia do setki można mierzyć raczej kalendarzem niż stoperem. Ale to silnik wyjątkowo wytrzymały.

Zapoznałem się z wieloma opiniami na jego temat i właściwie nikt nie wspomniał o żadnej poważniejszej awarii. A niektórzy właśnie tego szukają – spokoju. Nie chcą wysokich osiągów, ale chcą auta, które będzie tanie w eksploatacji i nie sprawi problemów. Sprawdziłem oferty Ibiz z tym silnikiem w Internecie – niektóre z nich mają już ponad 200 tys. km przebiegu. Jak na miejskie auto, trwałość tego silnika jest naprawdę imponująca.
Średnie zużycie paliwa jednostki MPI wynosi około 5,5 litra latem i 7 litrów zimą. W trasie – przy prędkości do 90 km/h – spalanie oscyluje wokół 5 litrów. Warto jednak zaznaczyć, że wielu właścicieli decyduje się na instalację gazową LPG. Według różnych deklaracji użytkowników średnie zużycie gazu to 6-7 litrów, co oznacza, że przejechanie 100 km może kosztować nawet 20-25 zł.
Co oferuje Ibiza za 69 100 zł?
Przede wszystkim mówimy o egzemplarzu z 2025 roku, a nie o wyprzedaży rocznika. To wersja po liftingu, objęta 5-letnią gwarancją (dwa pierwsze lata bez limitu kilometrów). Wyposażenie dodatkowe obejmuje tempomat, koło zapasowe i 15-calowe aluminiowe felgi. A co w standardzie? Również nie ma na co narzekać. Szkoda, że klimatyzacja jest manualna, ale za to znajdziemy pełny zestaw systemów bezpieczeństwa i asystujących kierowcę, elektryczne szyby z przodu, czujniki parkowania z tyłu, centralny zamek, 8,25-calowy ekran dotykowy oraz światła do jazdy dziennej ecoLED. Pojemność bagażnika wynosi 355 litrów, więc zmieszczą się tam 4 kabinówki. Po złożeniu tylnych siedzeń bagażnik ma 1165 litrów pojemności.

Konkurencja? Dwa modele, które warto znać
MG3 jest naturalnym konkurentem Ibizy. Model z 2025 roku, po rabacie, kosztuje 72 tys. zł i oferuje o 2 lata dłuższą gwarancję. Jest także lepiej wyposażony – ma np. automatyczną klimatyzację nawet w standardzie. Jeśli chodzi o dynamikę silnika, 1.5 o mocy 115 KM w MG3 zdecydowanie lepiej się spisuje – właściwie, nie ma co porównywać.
Jest też Dacia Sandero. W podstawowej wersji jest bezkonkurencyjna pod względem ceny – kosztuje 61 300 zł. Dysponuje silnikiem 1.0 o mocy 92 KM, który mimo tylko o 12 KM wyższej mocy w porównaniu do Seata, charakteryzuje się lepszą dynamiką, bo jest turbodoładowany. Rumuńskie auto w standardzie stoi jednak na „stalówkach” i nie ma klimatyzacji. Ta pojawia się dopiero w wersji Expression za 65 300 zł. Warto też wiedzieć, że za 66 600 zł można kupić egzemplarz z fabryczną instalacją gazową – a to duży plus.
Źródło: motofilm.pl