Tesla ignoruje zalecenia Euro NCAP? Czy Model Y Juniper może stracić wysokie noty za bezpieczeństwo?

Wydawałoby się, że zapowiedź Euro NCAP o surowym podejściu do samochodów pozbawionych fizycznych przycisków zmusi producentów do ich przywrócenia. I faktycznie, na przykład Hyundai zdecydował się na ich powrót. Niektóre marki jednak pozostają niewzruszone. Zwłaszcza że Euro NCAP nie jest regulatorem prawnym. Dlatego nowa Tesla Model Y Juniper nadal podąża śladem „ekranowej” tradycji.

Model Y Juniper inspirowany Cybertruckiem

Zainteresowanie Cybertruckiem jest tak ogromne, że nie dziwi fakt, że Model Y Juniper wizualnie nawiązuje do tego pojazdu. Najbardziej rzucającym się w oczy elementem jest przedni pasek LED, ale zmiany nie ograniczają się wyłącznie do wyglądu. Mają one również poprawić aerodynamikę. Model Y Juniper osiąga współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,22 cD, w porównaniu do 0,23 cD w poprzednim modelu. To sprawia, że nowy model będzie cichszy i bardziej oszczędny.

Tesla Model Y Juniper - przód
Tesla Model Y Juniper – przód

Model Y Juniper stał się także dłuższy – o 41 mm. To szczególnie dobra wiadomość dla pasażerów trzeciego rzędu siedzeń, którzy zyskają więcej przestrzeni. Przypomnijmy, że obecny Model Y od niedawna jest dostępny w 7-osobowej konfiguracji.

Euro NCAP? Na razie tylko rekomendacje

Klienci zdają się domagać powrotu fizycznych przycisków. Jednak nie klienci Tesli. W Modelu Y Juniper większość funkcji nadal obsługiwana jest za pomocą ogromnego, 15-calowego ekranu dotykowego. Brakuje tradycyjnych zegarów, a wszystkie informacje są wyświetlane na centralnym ekranie. Natomiast Euro NCAP od 2026 roku planuje zaostrzyć swoje kryteria i bardziej rygorystycznie oceniać pojazdy zmuszające kierowców do korzystania z ekranów dotykowych. Według ich zaleceń, niektóre funkcje muszą być dostępne za pomocą fizycznych przycisków. Brak ich wdrożenia oznacza brak maksymalnej oceny 5 gwiazdek w testach zderzeniowych.

Tesla Model Y Juniper - wnętrze
Tesla Model Y Juniper – wnętrze

Jak widać na zdjęciach, Model Y Juniper, który będzie oferowany przez najbliższe lata, nie zmienił nic w tej kwestii. Czy jego oceny zostaną obniżone? Jeśli testy zostaną przeprowadzone w tym roku, to nie. Jednak cała sprawa pokazuje podejście Tesli, która zdaje się ignorować przyszłe zmiany. W przeciwieństwie do wielu producentów, którzy już dostosowują swoje modele do nowych kryteriów. Inna sprawa, że Tesla od lat znana jest z minimalizmu i jej kierowcy zdążyli się do tego przyzwyczaić.

Tesla Model Y Juniper - wnętrze
Tesla Model Y Juniper – wnętrze

Nowy Model Y Juniper już wyceniony w Chinach

W czasie, gdy BYD Sealion 7 – konkurent Modelu Y – wszedł na polski rynek, Tesla opublikowała w Chinach zdjęcia Junipera wraz z cennikiem. Najtańsza wersja kosztuje 39 950 dolarów, a najdroższa 41 400 dolarów. Oznacza to wzrost ceny o około 6%. Jeśli w Polsce ceny wzrosną proporcjonalnie, należy spodziewać się, że podstawowy model będzie kosztował około 220 000 zł (w porównaniu do 205 000 zł obecnie).

Źródło: motofilm.pl

Tesla w cenie Toyoty Yaris Cross? To niemal pewna premiera już w pierwszej połowie 2025 roku. Trzeba jedynie przymknąć oko na rozmiar