Chińscy producenci samochodów coraz bardziej zaskakują nas zaawansowaną technologią. Jedni oferują automatyczny młotek, który wybija szybę, gdy samochód wpadnie do jeziora, inni wymienne baterie, a jeszcze inni – funkcje, które pozwalają pokonywać przeszkody. Nowy model BYD-a, Yangwang U9 – przeskoczy na przykład nad… kolczatką.
BYD Yangwang U9 nie jest jeszcze dostępny na rynku europejskim, ale istnieje duża szansa, że pojawi się, by rywalizować z Ferrari czy Lamborghini. Inna chińska marka ogłosiła nawet, że nadchodzi koniec monopolu włoskich tradycyjnych marek. To oznacza, że Chińczycy mają zamiar wejść w każdy segment, w tym ten przeznaczony dla najbogatszych klientów.
Co więc Yangwang U9 ma do zaoferowania? To, że jest szybki, to oczywiste. Wiadomo też, że będzie jednym z najnowocześniejszych samochodów pod względem autonomicznej jazdy. Potrafi jeździć samodzielnie, a do tego… przeskakiwać nad przeszkodami. Na przykład, gdy policja rozłoży kolczatkę, BYD ją wykryje i… po prostu przeskoczy. Samochód umożliwia też jazdę na trzech kołach, taniec, a nawet skakanie. Wszystko to możliwe dzięki innowacyjnemu zawieszeniu Disus X i układowi hydraulicznemu.
W sieci pojawił się nawet film z takiej próby. Przy prędkości 120 km/h, samochód przeskoczył nad 2,5-metrową dziurą wypełnioną wodą. Według BYD, skok miał długość ponad 6 metrów. Inna próba to przeskok nad kolcami drogowymi.
Ile kosztuje w Chinach?
Yangwanga U9 zaprezentowano w Chinach w lutym 2024 roku. Na rynek wprowadzono go pół roku później w cenie 1,68 mln juanów, co daje około 950 000 zł.
Napędzają go cztery silniki elektryczne o łącznej mocy 1287 KM i maksymalnym momencie obrotowym 1680 Nm. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,36 sekundy i pokonuje 400 metrów w 9,78 sekundy. W listopadzie 2024 roku Yangwang U9 uzyskał czas okrążenia toru Nurburgring na poziomie 7 minut i niecałych 18 sekund. Pojemność akumulatora wynosi 80 kWh, co pozwala na przejechanie 465 km w cyklu CLTC (w rzeczywistości około 350 km). Na szczęście inżynierowie zastosowali architekturę 800 V, co umożliwia naładowanie auta od 30% do 80% w zaledwie 10 minut.
Jak na elektryka przystało, nie jest to lekki pojazd – waży 2475 kg. Nadwozie mierzy 4966 mm długości i 2029 mm szerokości, przy rozstawie osi wynoszącym 2900 mm.
BYD obiecał, że w 2025 roku zaprezentuje sześć nowych modeli. Dwa z nich są już znane, a cztery pozostają tajemnicą. Jednym z nich najprawdopodobniej będzie sedan o zasięgu przekraczającym 2000 km. Istnieje duża szansa, że ten supersamochód też znajdzie się w tej „zapowiedzianej serii”.
Źródło: motofilm.pl, carnewschina