Nowy model chińskiego BYD-a nie przeskoczy jeszcze korków, ale nad kolczatką już tak. Jest wideo

Chińscy producenci samochodów coraz bardziej zaskakują nas zaawansowaną technologią. Jedni oferują automatyczny młotek, który wybija szybę, gdy samochód wpadnie do jeziora, inni wymienne baterie, a jeszcze inni – funkcje, które pozwalają pokonywać przeszkody. Nowy model BYD-a, Yangwang U9 – przeskoczy na przykład nad… kolczatką.

BYD Yangwang U9 nie jest jeszcze dostępny na rynku europejskim, ale istnieje duża szansa, że pojawi się, by rywalizować z Ferrari czy Lamborghini. Inna chińska marka ogłosiła nawet, że nadchodzi koniec monopolu włoskich tradycyjnych marek. To oznacza, że Chińczycy mają zamiar wejść w każdy segment, w tym ten przeznaczony dla najbogatszych klientów.

BYD YangWang U9
BYD YangWang U9

Co więc Yangwang U9 ma do zaoferowania? To, że jest szybki, to oczywiste. Wiadomo też, że będzie jednym z najnowocześniejszych samochodów pod względem autonomicznej jazdy. Potrafi jeździć samodzielnie, a do tego… przeskakiwać nad przeszkodami. Na przykład, gdy policja rozłoży kolczatkę, BYD ją wykryje i… po prostu przeskoczy. Samochód umożliwia też jazdę na trzech kołach, taniec, a nawet skakanie. Wszystko to możliwe dzięki innowacyjnemu zawieszeniu Disus X i układowi hydraulicznemu.

W sieci pojawił się nawet film z takiej próby. Przy prędkości 120 km/h, samochód przeskoczył nad 2,5-metrową dziurą wypełnioną wodą. Według BYD, skok miał długość ponad 6 metrów. Inna próba to przeskok nad kolcami drogowymi.

Ile kosztuje w Chinach?

Yangwanga U9 zaprezentowano w Chinach w lutym 2024 roku. Na rynek wprowadzono go pół roku później w cenie 1,68 mln juanów, co daje około 950 000 zł.

Napędzają go cztery silniki elektryczne o łącznej mocy 1287 KM i maksymalnym momencie obrotowym 1680 Nm. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,36 sekundy i pokonuje 400 metrów w 9,78 sekundy. W listopadzie 2024 roku Yangwang U9 uzyskał czas okrążenia toru Nurburgring na poziomie 7 minut i niecałych 18 sekund. Pojemność akumulatora wynosi 80 kWh, co pozwala na przejechanie 465 km w cyklu CLTC (w rzeczywistości około 350 km). Na szczęście inżynierowie zastosowali architekturę 800 V, co umożliwia naładowanie auta od 30% do 80% w zaledwie 10 minut.

BYD YangWang U9
BYD YangWang U9

Jak na elektryka przystało, nie jest to lekki pojazd – waży 2475 kg. Nadwozie mierzy 4966 mm długości i 2029 mm szerokości, przy rozstawie osi wynoszącym 2900 mm.

BYD obiecał, że w 2025 roku zaprezentuje sześć nowych modeli. Dwa z nich są już znane, a cztery pozostają tajemnicą. Jednym z nich najprawdopodobniej będzie sedan o zasięgu przekraczającym 2000 km. Istnieje duża szansa, że ten supersamochód też znajdzie się w tej „zapowiedzianej serii”.

Źródło: motofilm.pl, carnewschina

BYD zatrudnił gigantyczną armię inżynierów, żeby rozjechać europejską motoryzację. Czy da się to powstrzymać?