Po wejściu chińskich marek na europejski rynek europejski spodziewałem się, że Seat dostosuje swoje cenniki, ale skala obniżek Ibizy zaskoczyła nawet mnie. Okazuje się, że ten niegdyś bardzo popularny hiszpański hatchback jest teraz dostępny już za 64 tys. zł. I to wcale nie w podstawowej, „gołej” wersji – model oferuje sporo przydatnych funkcji, w tym wirtualny kokpit i czujniki parkowania z tyłu. Dodatkowo, tempomat można dokupić za jedyne 865 zł.
Ibiza nadal hitem w Hiszpanii
Może już zapomnieliśmy o Ibizie, ale w Hiszpanii wciąż cieszy się ogromną popularnością. Obecnie to drugie najlepiej sprzedające się auto na tamtejszym rynku – zaraz po Dacii Sandero. Co ciekawe, Hiszpanie jeszcze niedawno chętnie wybierali chińskie auta, w tym MG.
Klucz do popularności Ibizy tkwi w atrakcyjnej cenie i dobrze dobranym wyposażeniu. Nawet w Polsce można ją nabyć za 64 tys. zł w wersji Reference, napędzanej 80-konnym silnikiem 1.0 MPI z 5-biegową manualną skrzynią. To prosta jednostka bez skomplikowanych technologii. A to gwarantuje trwałość i niskie koszty eksploatacji.
Preferujesz automat? Nie ma problemu – 115-konna wersja z 7-biegową przekładnią DSG kosztuje 86 tys. zł i jest dostępna w lepiej wyposażonej wersji Style.
Co oferuje Ibiza Reference za 64 tys. zł?
Sprawdziłem szczegółowo cennik Seata. Oto, co dostajemy:
- Bezpieczeństwo: Lane Assist, system wykrywania zmęczenia, rozpoznawanie znaków drogowych, asystent awaryjnego hamowania i wykrywania pieszych, ogranicznik prędkości, asystent podjazdu.
- Komfort: czujniki parkowania z tyłu, klimatyzacja manualna Climatic, elektryczne szyby z przodu i elektryczne lusterka.
- Technologia: wirtualny kokpit z 8-calowym ekranem, system multimedialny z 8,25-calowym ekranem dotykowym, 6 głośnikami i Full Link.
- Styl: światła EcoLED, 15-calowe felgi stalowe.
- Inne: system kontroli ciśnienia w oponach, przednie i boczne poduszki powietrzne + kurtynowe, fotel kierowcy z regulacją wysokości, wielofunkcyjna kierownica.
Dodatkowo, za niewielką dopłatą można wzbogacić wyposażenie o tempomat (865 zł) czy felgi aluminiowe (2161 zł).
Choć podstawowy silnik nie imponuje mocą, Ibiza z jednostką 1.0 MPI rozpędza się do 172 km/h – szybciej niż hybrydowa Dacia Duster. Spalanie? Tylko 5,5 l/100 km. Przy długości 4059 mm i szerokości 1780 mm, Ibiza bez problemu pomieści pięciu pasażerów, a bagażnik oferuje 355 litrów pojemności.
Chińska konkurencja wymusza obniżki
Dlaczego Ibiza jest teraz tak tania? Seat musi konkurować z chińskimi markami. Porównajmy choćby ofertę MG: hybrydowe MG3 o zbliżonych wymiarach i lepszym wyposażeniu kosztuje 82 tys. zł. Jego 195-konna hybryda spala jedynie 4,4 l/100 km, a gwarancja wynosi aż 7 lat – w porównaniu do 5-letniej u Seata.
Seat Ibiza za 64 tys. zł to niezwykle interesująca propozycja w segmencie budżetowych hatchbacków. Model ten oferuje solidne wyposażenie i przyzwoite osiągi. Ale chińscy producenci planują jeszcze bardziej agresywną ofensywę. Przykładem jest BYD, który zapowiada znaczące obniżki cen swoich modeli w 2025 roku. Naturalnie nasuwa się pytanie, czy obniżki europejskich marek okażą się wystarczające, by skutecznie rywalizować o klientów. To się okaże.
Źródło: cennik Seata Ibizy