Tank 500 Hi4-Z, czyli „czołg” po angielsku, to luksusowy SUV terenowy o klasycznej ramowej konstrukcji. Wyposażony w nowoczesny hybrydowy układ plug-in i zaawansowaną platformę 800 V, łączy tradycję z nowoczesnością. Te innowacje wyraźnie przypadły do gustu, bo model, konkurujący z Bao Bao 8 od BYD, zebrał w Chinach aż 6000 zamówień w ciągu zaledwie 24 godzin od rozpoczęcia przedsprzedaży.
Choć nazwa tej marki może być dla Ciebie nowością, działa ona na rynku już od 2021 roku. W jej ofercie znajdują się cztery modele, a ten właśnie zaprezentowany nosi nazwę Tank 500. Dotychczas był dostępny wyłącznie z silnikiem 3.0 V6, ale teraz zdecydowano się na wersję hybrydową typu plug-in. Dlaczego? Poza oferowaniem klientom pojazdu z zasięgiem ponad 1000 km, producent prawdopodobnie planuje wejście na rynek europejski. W tym także do Polski. Hybryda plug-in to obecnie doskonałe narzędzie, by zrealizować te plany.
Chiński czołg z osiągami samochodu sportowego i zasięgiem Diesla
Tank 500 Hi4-Z to hybrydowy SUV typu plug-in o zaawansowanej konstrukcji napędowej. Wykorzystuje 2,0-litrowy turbodoładowany silnik benzynowy połączony z trzybiegową skrzynią DHT, która zintegrowana jest z silnikiem elektrycznym odpowiedzialnym za napędzanie przedniej osi. Tylna oś z kolei napędzana jest przez osobny silnik elektryczny. Cały układ rozwija łączną moc 875 KM, co pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,5 sekundy. Charakterystyczną cechą jest brak fizycznego połączenia między osiami, dzięki czemu komputer może przenieść całą moc na jedno koło w przypadku poślizgu trzech pozostałych.
Pojazd wyposażony jest w akumulator o pojemności 59 kWh, co jest ogromnym wynikiem jak na hybrydę plug-in. Dzięki architekturze 80 V akumulator umożliwia przejechanie 201 kilometrów w trybie elektrycznym (cykl CLTC) oraz obsługuje szybkie ładowanie prądem stałym z mocą do 163 kW. Funkcjonalność ta czyni go bardziej zbliżonym do pojazdów w pełni elektrycznych niż klasycznych hybryd. Ba, wiele elektryków, np. niedawno zaprezentowane Renault 5 nie oferują tak dużej baterii i tak szybkiego ładowania.
Tank 500 Hi4-Z ma pięciomiejscowe wnętrze, a jego wymiary wynoszą 5,07 m długości, 1,93 m szerokości i 1,9 m wysokości, z rozstawem osi wynoszącym 2,85 m. Przy rozładowanym akumulatorze zużycie paliwa wynosi średnio 8,6 l/100 km, a całkowity zasięg pojazdu to 1096 km.
Mimo prześwitu wynoszącego 21 cm, wskazującego na terenowy charakter, samochód oferuje nowoczesne technologie. Posiada 12,3-calowy cyfrowy zestaw wskaźników oraz 14-calowy ekran multimedialny. Na rynku pojawił się w jednej wersji wyposażenia w cenie odpowiadającej 49 700 euro (~212 000 złotych). Producent celuje w konkurencję z modelem Bao Bao 8 firmy BYD, oferowanym w podobnej cenie. Czy będzie sukces? Na pewno. Po pierwsze ludzie na całym świecie kochają masywne SUV-y. Po drugie, od rozpoczęcia przedsprzedaży w Chinach Tank 500 Hi4-Z zdobył już 6000 zamówień w ciągu pierwszej doby.