Wiadomo, jak obecnie wygląda sytuacja na rynku samochodów elektrycznych. Chińczycy dominują – oferują tańsze, lepsze i naprawdę dobrze wykonane pojazdy. To dla nas problem, dlatego Komisja Europejska ogłosiła rozpoczęcie przyjmowania wniosków w ramach programu IF24 Battery, który stanowi część szerszego funduszu innowacyjnego o wartości 4,6 miliarda euro.
Celem jest wsparcie technologii zerowej emisji netto, w tym produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych i wodorowych. Z tej kwoty 1 miliard euro (~4,3 miliarda złotych) zostanie przeznaczony na sfinansowanie produkcji akumulatorów do samochodów elektrycznych. Dotacje mają wspierać firmy, które inwestują w niskoemisyjne technologie, a także pomóc w rozwoju przemysłu motoryzacyjnego w Europie. A ten – nie oszukujmy się – jest w fatalnym stanie po wejściu Azjatów.
Firmy, które będą chciały ubiegać się o dotacje, mają czas na składanie wniosków do 24 kwietnia 2025 roku. Wybrani wnioskodawcy muszą podpisać umowy o dofinansowanie przed pierwszym kwartałem 2026 roku. Warto zaznaczyć, że zmieniły się kryteria wyboru projektów. Nowe wnioski będą oceniane pod kątem potencjału redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz innowacyjności, dojrzałości projektu, skalowalności i rentowności. Dodatkowo, państwa członkowskie po raz pierwszy będą mogły uzupełnić fundusz o krajowe programy finansowania.
Chińskie akumulatory dominują na rynku
Dane wskazują, że chińskie firmy CATL i BYD dominują na rynku akumulatorów do samochodów elektrycznych, posiadając łącznie 52,2% rynku globalnego. CATL ma 35,2% udziału, a BYD 17%. Trzecie miejsce zajmuje południowokoreańska firma LG Energy Solution z 11,2% rynku. Europa dopiero zaczyna poważne inwestycje w rozwój przemysłu akumulatorów, przez co wciąż pozostaje daleko w tyle.
Czy miliard euro pomoże wrócić do gry? Europa musi stawić czoła silnej konkurencji. To dobre wsparcie, na które złożymy się wszyscy. Choć może to nie wystarczyć, by Europa odzyskała przewagę, kluczowe będzie dalsze zwiększanie inwestycji, innowacji oraz współpracy międzynarodowej, aby rzeczywiście stać się liderem w tym sektorze. Warto jednak pamiętać, że Chińczycy nie będą biernie się przyglądać – będą dalej intensywnie inwestować, by utrzymać swoją dominację. Unia Europejska planuje jednak zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych od 2035 roku, co może znacząco przyspieszyć konieczność rozwoju przemysłu akumulatorów.
Źródło: motofilm.pl