Czy samochód musi być drogi, żeby świetnie radził sobie na zaśnieżonych drogach? Oczywiście, że nie, co doskonale udowadnia Dacia Duster. Model z drugiej ręki i napędem 4×4 można kupić już za niecałe 26 tys. zł, a jego możliwości są naprawdę imponujące, nawet w porównaniu do Audi Q7 z legendarnym napędem quattro.
Duster 4×4 + dobre opony zimowe – to przepis na bezstresową jazdę po śniegu
Przyszła zima, a wraz z nią opady śniegu. Na pewno nadejdą dni, gdy wiele dróg stanie się nieprzejezdnych. Część osób utknie, inni zrezygnują z jazdy, a jeszcze inni po prostu poradzą sobie – i to będą właśnie kierowcy Dustera z napędem na cztery koła. Ten rumuński SUV jest dostępny niemal dla każdego, nie trzeba mieć budżetu na nowy samochód.
Jak skuteczny jest napęd 4×4 w Dusterze? Wystarczy obejrzeć załączony materiał filmowy. Porównano w nim Audi Q7 z napędem quattro z Dusterem poprzedniej generacji, przed liftingiem. Tani rumuński SUV nie ustępował Audi na zaśnieżonej drodze, a w niektórych przypadkach sprawował się nawet lepiej, co wynikało z jego niższej wagi (niecałe 1300 kg). Szeroko stosowany tani plastik i minimalna ilość materiałów dźwiękoszczelnych w tym przypadku okazały się zaletą.
Na innym filmie Duster jedzie niczym pług. Droga całkowicie pokryta śniegiem wcale nie stanowiła problemu dla tego auta. Trzeba przyznać, że w połączeniu z efektowną rurą ochronną na grill, samochód wygląda naprawdę dzielnie. Warto dodać, że takie orurowanie to wydatek rzędu około 1000 złotych, ale można znaleźć używane za 600-700 zł. Choć podobno, jeśli ktoś raz je zamontuje, nigdy go nie ściąga – auto po prostu wygląda znacznie lepiej.
Dobre zimówki do Dustera nie kosztują fortuny
Najtańsze opony klasy premium do Dustera w popularnym sklepie internetowym kosztują niecałe 1700 zł za komplet. Są to Nokiany Snowproof, przeznaczone do aut z napędem na cztery koła. Opony cieszą się dobrą opinią użytkowników – średnia ocena 4,6/5 przy ponad 1000 recenzji mówi sama za siebie.
Jeśli szukasz samochodu, który poradzi sobie zimą, nie musisz dysponować dużym budżetem. Zakładając, że kupisz egzemplarz na letnich lub zużytych oponach, nawet z dokupieniem nowych gum, nadal zmieścisz się w kwocie do 30 tys. zł, ciesząc się bezproblemową jazdą przez całą zimę. Duster pierwszej generacji to również tanie auto w eksploatacji. Napęd 4×4 występował m.in. z 1,5-litrowym dieslem, który potrafi zużywać zaledwie około 5 litrów paliwa na 100 km. W 2014 roku miałem okazję dokładnie przetestować taki samochód. Już wtedy zauważyłem, że napęd 4×4 to jeden z jego największych atutów.