Jeśli jeździsz nowoczesnym samochodem z silnikiem wysokoprężnym, Twój pojazd prawdopodobnie ma dodatkowy zbiornik na płyn AdBlue. Technologię tę opracowano, aby ograniczać emisję tlenków azotu i zmniejszać zanieczyszczenie środowiska. Co jakiś czas konieczne jest uzupełnienie płynu. Producenci przewidują, że należy dolewać płyn co około 10 tys. km, jednak w praktyce może to być wymagane częściej. Wszystko zależy od pojemności zbiornika i stylu jazdy, ponieważ litr AdBlue wystarcza na przejechanie od 1000 do 1700 km. Każdy właściciel samochodu z silnikiem Diesla powinien pamiętać, że podczas dolewania należy zachować szczególną ostrożność.
Samodzielne dolewanie płynu AdBlue
Płyn AdBlue można kupić np. na stacji benzynowej, jednak konstrukcja butli często nie jest idealna, co utrudnia precyzyjne dolewanie i zwiększa ryzyko rozlania płynu na karoserię, nawet przy użyciu plastikowego lejka. Na szczęście jeszcze nie ma butelek z przymocowanymi nakrętkami. Stosuje się klasyczne, odkręcane nakrętki, co nieco ułatwia zadanie.
AdBlue to substancja o bardzo agresywnym działaniu, dlatego należy unikać kontaktu płynu z karoserią, gdyż może on uszkodzić lakier. Podobnie jest ze skórą i ubraniami – kontakt z AdBlue może podrażnić skórę lub uszkodzić materiał.
Co zrobić, gdy AdBlue się rozlał?
Jeśli krople AdBlue dostały się na karoserię, przetrzyj to miejsce suchą szmatką, potem spłucz wodą i ponownie przetrzyj. Skórę, która miała kontakt z płynem, dokładnie umyj wodą z mydłem. Ubrania najpierw wypłucz w wodzie, a potem wypierz.
Ten błąd jest bardzo kosztowny. Co się stanie, jeśli dolejesz płyn do spryskiwaczy do silnika?
AdBlue powinno być uzupełniane przy każdym serwisie samochodu. Częstotliwość dolewania zależy od stylu jazdy i obciążenia silnika, jednak komputer pokładowy odpowiednio wcześnie poinformuje kierowcę, gdy poziom płynu jest niski. Pamiętaj, że brak AdBlue prowadzi do zablokowania rozruchu pojazdu, więc warto traktować ostrzeżenia komputera poważnie.
Przykładowo, w Maździe CX-60, którą miałem okazję podróżować do Chorwacji, zastosowano zbiornik o pojemności 6,7 litra, co teoretycznie wystarcza na około 10 tys. km. Po takim dystansie najlepiej jest i tak oddać samochód do serwisu na przegląd, gdzie mechanik uzupełni płyn profesjonalnymi narzędziami.