AI zbudowało czteropasmową autostradę właściwie bez pomocy ludzi. „Żadnych poprawek”

Jeśli sądziłeś, że praca fizyczna chroni przed automatyzacją, nowe informacje mogą Cię zaskoczyć. Firmy skutecznie wykorzystują technologię AI w sektorach związanych z pracą fizyczną, na przykład w budownictwie dróg. W Chinach powstał odcinek czteropasmowej autostrady Pekin–Hongkong–Makau o długości 157,79 km. Ludzie mieli minimalny udział w budowie. Zaawansowane systemy autonomiczne zrealizowały większość prac. Projekt osiągnął wyjątkową precyzję, kończąc budowę drogi „za pierwszym razem”, bez potrzeby poprawek.

„Jestem tutaj z powodu mema, którego widziałem, że roboty nie mogą zastąpić pracowników budowlanych”

Kilka dni temu media obiegła wiadomość o zastąpieniu polskiego lektora w Google Maps przez głos generowany przez sztuczną inteligencję. Decyzja Google spotkała się z mieszanymi reakcjami internautów. Jednak trzeba przyznać, ze technologia AI otwiera nowe możliwości w produkcji nagrań głosowych. AI generuje głosy, które można dynamicznie modyfikować, personalizować i dostosowywać do preferencji użytkowników, oferując również wielojęzyczność i łatwość aktualizacji.

Peugeot pozazdrościł Volkswagenowi i Skodzie. ChatGPT ułatwi życie kierowcom

Automatyzacja i sztuczna inteligencja nie ograniczają się już tylko do branż umysłowych, ale wkraczają również w zawody wymagające pracy fizycznej. Przykładem tego jest niedawno zakończona budowa odcinka autostrady Pekin–Hebei w Chinach. Na długości 157,79 km autonomiczne maszyny przejęły większość prac budowlanych, ograniczając udział ludzi do minimum. Zaawansowane technologie wykonały szereg zadań, od przygotowania podłoża i układania nawierzchni, po kontrolę jakości wykonanych prac.

Ten przykład wyraźnie pokazuje, że automatyzacja obejmuje również sektory, które wcześniej uważano za „bezpieczne” przed wpływem sztucznej inteligencji. Pracownicy fizyczni nie mogą być pewni swojego zatrudnienia, a niektórzy z nich są tym faktem wręcz zaskoczeni.

Przełom w efektywności, precyzji i kosztach

To nie był mały projekt. Dla porównania, odcinek autostrady między Gdańskiem a Toruniem o podobnej długości ma dwa pasy ruchu w jednym kierunku, podczas gdy autonomiczne maszyny w Chinach wybudowały czteropasmowy odcinek.

Jakie wnioski wyciągnięto z tej realizacji? Przede wszystkim zauważalnie wzrosły jakość i precyzja wykonania prac. Dodatkowo automatyzacja znacząco skróciła czas budowy oraz obniżyła koszty – eliminacja kosztów wynagrodzeń ludzkiej siły roboczej sprawiła, że główne wydatki obejmowały tylko materiały i eksploatację sprzętu.

Kierowcy tej marki będą mogli rozmawiać ze swoim samochodem. Wszystko dzięki ChatGPT

Inwestycja, zakończona w październiku, opierała się na wykorzystaniu dziesięciu pojazdów autonomicznych. Co istotne, nawet nadzór nad realizacją powierzono dronom, które monitorowały postępy i dokładność prac w czasie rzeczywistym.

W całym procesie udział człowieka ograniczał się niemal wyłącznie do przetransportowania maszyn na plac budowy. Dynamiczny rozwój technologii autonomicznych sprawia, że w niedalekiej przyszłości ten etap również może zostać zautomatyzowany, co wpłynie nawet na branżę transportu wielkogabarytowego.