W Paryżu trudniej jest zatankować Diesla. Miasto wprowadziło w życie zapowiadany zakaz

Paryż podejmuje wszelkie kroki, aby stać się antysamochodową stolicą świata. Kierowcy pojazdów o masie przekraczającej 1,6 tony (co obejmuje praktycznie wszystkie SUV-y) muszą płacić od września znacznie wyższe stawki za parkowanie w mieście. Jednak to nie wystarczyło. Stolica Francji wprowadziła kolejny krok w walce z zanieczyszczeniami, zakazując sprzedaży oleju napędowego na wielu stacjach w mieście. Co ciekawe, zbiega się to z wprowadzeniem przez Fiata na rynek taniego Diesla, co tylko pokazuje, z jaką obojętnością Francuzi podchodzą do tych restrykcji.

Jedziesz do Paryża samochodem z silnikiem Diesla? Zatankuj wcześniej

Zakaz obowiązuje od 1 października br. Na wielu stacjach benzynowych w Paryżu nie można już handlować olejem napędowym. Obecnie wciąż można zatankować olej napędowy na jednej z czternastu stacji benzynowych, jednak w kontekście miasta liczącego ponad dwa miliony mieszkańców, to zaledwie kropla w morzu. Docelowo planowany jest zakaz sprzedaży Diesla na terenie całego miasta. Projekt jest częścią miejskiego planu dotyczącego stref niskiej emisji (LEZ), prowadzonego przez burmistrz Anne Hidalgo. Ma na celu redukcję zanieczyszczenia powietrza w mieście.

I choć brzmi to jak ograniczanie wolności, mogło być znacznie gorzej. Natrafiłem na archiwalny artykuł z 2016 roku, w którym władze Paryża zapowiadały całkowity zakaz poruszania się samochodami z silnikami wysokoprężnymi do 2025 roku. Jednak w obliczu postępującej elektryfikacji i trudnej sytuacji finansowej europejskich producentów, wprowadzenie takiego zakazu jest po prostu niemożliwe. Co ciekawe, zakazy nie zniechęcają Francuzów, którzy coraz chętniej kupują modele z Dieslem. Fiat nie bez powodu wznowił sprzedaż modelu Tipo z tym silnikiem.

Diesel 3.0 staje się towarem dla najbogatszych? Ten już kosztuje 1,4 mln zł, a ma tylko 350 KM

Przed wjazdem do Paryża najlepiej jest zatankować olej napędowy do pełna, aby uniknąć problemów z poszukiwaniami na miejscu. Na szczęście standardowy Diesel z pełnym bakiem potrafi przejechać kilkaset kilometrów bez tankowania. Dla przykładu, Mazda CX-60 z silnikiem 3,3 litra, przy pojemności baku wynoszącej 50 litrów i spalaniu na poziomie 5,5 litra, może pokonać około 900 km.

Śladami Paryża mogą podążyć kolejne miasta

Paryż od zawsze stanowił inspirację dla burmistrzów wielu innych miast. Podobne zakazy mogą zostać wprowadzone w innych aglomeracjach. W Warszawie od 1 lipca 2024 roku obowiązuje strefa czystego transportu. Jednak samochody z silnikiem wysokoprężnym mogą wjeżdżać, o ile ich wiek nie przekracza 19 lat i spełniają normy Euro 4.

Biały romb na niebieskim tle. Co oznacza ten znak? Najważniejsze, żebyś nie jechał sam

Warto zastanowić się, czy podróż samochodem do Paryża jest w ogóle dobrym pomysłem. To miasto boryka się z ciągłymi korkami, a ryzyko stłuczek jest wysokie. Parkingi są nie tylko wąskie, ale także bardzo kosztowne. Dodatkowym wyzwaniem staje się obecnie problem z tankowaniem. Sugeruję rozważenie korzystania z transportu publicznego jako alternatywy.