W życiu każdego mężczyzny przychodzi moment, w którym zaczyna rozważać zakup samochodu „na całe życie”. Oczywiście wszyscy wiemy, że to tylko iluzja – prędzej czy później każde auto się znudzi. A jeśli mowa o osobie, która naprawdę pasjonuje się motoryzacją, to najpewniej nastąpi to szybciej niż później. Gdybym jednak miał wskazać auto, które mogłoby faktycznie służyć przez resztę życia, bez wahania wybrałbym Mercedesa Klasy E All-Terrain. Hybrydowa wersja plug-in oferuje praktycznie wszystko.
Mało pali, płynie po drogach
Mercedes E300de All-Terrain to hybryda typu plug-in, której sercem jest… Diesel. Tak, niemiecki producent jako jedna z nielicznych marek oferuje wysokoprężne PHEV, co stanowi świetne rozwiązanie zarówno dla często podróżujących, jak i dla osób poruszających się po mieście.
Mercedes GLE 350 de 4Matic przejedzie prawie 100 km na prądzie. Następnych 650 km na oleju napędowym
To bardzo zaawansowana hybryda, która dysponuje baterią o użytecznej pojemności niemal 20 kWh. Tak duży akumulator umożliwia przejechanie nawet 100 km na prądzie. A to wystarczy, by dojechać do pracy, odebrać dzieci ze szkoły i podjechać na zakupy. A gdy zajdzie potrzeba pokonania dłuższej trasy, Diesel chętnie podejmuje się wyzwania, zużywając przy tym jedynie symboliczne ilości paliwa. Spalanie rzędu 6,5 litra przy prędkości 140 km/h to naprawdę zaskakująco niski wynik. Na drogach z ograniczeniem prędkości do 90 km/h można zejść nawet do około 4,5 litra.
Warto przypomnieć, że mówimy o dużym kombi o masie blisko 2,4 tony, które dysponuje niestandardowym prześwitem (pneumatyczne zawieszenie) i jest wypełnione najnowocześniejszymi technologiami. Znajdziemy tu m.in. system audio Burmester 4D, reflektory Digital Light działające jak projektor oraz fotele z funkcją masażu.
E300de All-Terrain bez problemu przewiezie pięć dorosłych osób, a bagażnik o pojemności 615 litrów z powodzeniem pomieści większość niezbędnych rzeczy. Jazda z prędkościami autostradowymi to czysta przyjemność, a silnik wysokoprężny, choć czterocylindrowy, zapewnia akceptowalną kulturę pracy. Samochód prowadzi się stabilnie, nawet przy maksymalnej prędkości 213 km/h.
Potrzebujesz zjechać z utwardzonej nawierzchni?
Wersja All Terrain oferuje o 4,6 cm większy prześwit niż standardowy model, co wystarcza, aby bez obaw zjechać na leśne ścieżki, nie martwiąc się o uszkodzenie zderzaków. Pamiętam, jak kręciliśmy materiał o E-Klasie All Terrain w Rumunii. Uwierzcie mi, nieutwardzone szlaki w tym kraju to prawdziwe wyzwanie dla każdego samochodu. E-Klasa radziła sobie znakomicie i obyło się całkowicie bez uszkodzeń. Dla zainteresowanych dodam, że mówię o drugim odcinku 24. sezonu „Automaniaka”.
Co więcej, podobnie jak w wcześniej testowanej limuzynie, jakość materiałów wreszcie osiągnęła bardzo wysoki poziom. Doczekaliśmy się czasów, w których Mercedes przestał oszczędzać na używanych surowcach i oferuje klientom świetną jakość. W dużej mierze wymusiła to konkurencja ze strony chińskich producentów, którzy w znacznie tańszych modelach także zapewniają bardzo dobre wykonanie.
Jakość i wszechstronność swoje kosztują
Mercedes E300de All-Terrain to pojazd, który sprawdzi się zarówno na autostradach, jak i w terenie o niewielkim poziomie trudności. Oferuje możliwość jazdy na samym prądzie, a podczas dłuższej trasy zużywa zaledwie 4,x l paliwa na 100 km. Taka wszechstronność ma swoją cenę. Podstawowa wersja tego modelu kosztuje 374 400 zł, a dodanie kilku opcji może podnieść cenę nawet do 450 000 zł.
Dla tych, którzy nie planują jazdy na prąd, bardziej ekonomiczną alternatywą jest wersja wysokoprężna E220d All-Terrain, której cena wynosi 339 800 zł. Na rynku istnieje również poważny rywal w postaci Audi A6 Allroad, którego bazowa wersja kosztuje 288 900 zł. Audi oferuje 204 KM i również osiąga zadowalającą efektywność paliwową.
Oto najlepsza alternatywa dla SUV-a. Pali tylko 5,5 litra i na baku przejedzie 1200 kilometrów
Audi wypada korzystniej, jeśli nie akceptujesz czterocylindrowego silnika. Wówczas za cenę plug-in Mercedesa możesz wyjechać z salonu A6 Allroad quattro 50 TDI z sześciocylindrowym silnikiem o mocy 286 KM. Choć to mniej niż 313 KM w E-Klasie, osiągi A6 są lepsze. E-Klasa potrzebuje 6,9 sekundy, aby przyspieszyć do 100 km/h, podczas gdy Audi A6 osiąga tą prędkość w zaledwie 5,5 sekundy.
Warto również wspomnieć o alternatywnej propozycji Mercedesa dla osób, które nie potrzebują aż tak dużej przestrzeni – C-Klasie All-Terrain. To nowość w ofercie, której cena zaczyna się od 246 000 zł. C-Klasa All-Terrain nie może być jednak wyposażona w hybrydowy układ typu plug-in, a najmocniejsza wersja to C220d 4Matic, która przyspiesza do 100 km/h w 8 sekund.