Tak wygląda test zderzeniowy współczesnego samochodu, który dostał 0 gwiazdek

Wydawać by się mogło, że w dzisiejszych czasach żaden producent nie wypuści auta, które zdobyłoby 0 gwiazdek w testach zderzeniowych przeprowadzonych przez ADAC. Niestety, rzeczywistość bywa brutalna, a bardzo niebezpiecznym samochodem okazał się mały crossover Chevrolet Groove.Na szczęście marka ta wycofała się z polskiego rynku w 2014 roku.

Tani crossover, który jest niebezpieczny

Chevroleta Groove zaprojektowano z myślą o osobach dysponujących minimalnym budżetem na zakup crossovera. Cena wynosi zaledwie 12 tys. dolarów, czyli niecałe 50 tys. złotych. W rzeczywistości jest to chiński Baojun 510, sprzedawany głównie w Ameryce Łacińskiej i na Bliskim Wschodzie.

Nowy samochód z automatem za mniej niż 80 000 zł. To propozycja nie do przebicia

Latin NCAP postanowiło przetestować ten model pod kątem bezpieczeństwa, a wyniki zaskoczyły wszystkich – Groove zdobył 0 na 5 możliwych gwiazdek. Najgorzej wypadł test zderzenia czołowego, który wykazał niestabilność konstrukcji nadwozia. Ochrona klatki piersiowej, kolan i stóp praktycznie nie istnieje. Auto standardowo wyposażone jest jedynie w cztery poduszki powietrzne, a jakiekolwiek systemy wspomagania kierowcy nie są dostępne nawet za dopłatą.

Sytuacja nie wygląda lepiej w kwestii ochrony pieszych. Testy wykazały równie niski poziom bezpieczeństwa, szczególnie jeśli chodzi o ochronę górnych partii nóg.

Specjaliści z Latin NCAP byli tak zszokowani wynikami, że wprost odradzają zakup tego modelu, co jest rzadkością w ich rekomendacjach. Apelują również do Chevroleta o poprawę poziomu bezpieczeństwa tego pojazdu.

Czy samochód może być tani i bezpieczny?

Oczywiście, że da się połączyć bezpieczeństwo z niską ceną. Przykładem może być choćby Mitsubishi Space Star – ten kompaktowy model miejski zdobył 4 gwiazdki w testach Euro NCAP, a kosztuje jedynie 60 tys. zł na polskim rynku.

Opcja za 4 tys. zł w tym modelu Cię rozczaruje. Nie klikaj jej w konfiguratorze

Chevrolet próbuje usprawiedliwiać się argumentem, że tanie auta nie mogą być jednocześnie bezpieczne. Jest w tym ziarno prawdy, ale nie wszystkie pojazdy w podobnej cenie wypadają aż tak źle. Nawet Dacia Sandero zdobyła 2 gwiazdki Euro NCAP, a elektryczny Spring 1 gwiazdkę.

Warto również zauważyć, że Chevrolet nie jest jedyną marką, która bagatelizuje kwestie bezpieczeństwa na niektórych rynkach. Toyota ma podobny problem – jej model Raize również otrzymał 0 gwiazdek w testach. Na szczęście na naszym rynku Japończycy trzymają wyższy standard i nie ma im nic do zarzucenia.