Zauważyłem ciekawy trend prezentowania koncepcyjnych modeli elektrycznych, które swoim designem nawiązują do aut sprzed 50 lat. Niedawno Hyundai pokazał model N Vision 74, a teraz Renault zaprezentowało R17 Restomod. To może być sprytny sposób, by przekonać starszą klientelę, która nie zawsze jest entuzjastycznie nastawiona do samochodów na baterie. Kiedy zobaczą samochód elektryczny, który przypomina im auto z czasów młodości, może to pozytywnie wpłynąć na ich ogólne postrzeganie pojazdów EV.
Renault R17 Restomod wygląda świetnie, ale nie ma tutaj silnika spalinowego
W oryginalnym francuskim modelu 17 z tamtych lat pracuje silnik o pojemności 1.6 litra. W nowoczesnej wersji, nie ma mowy o napędzie spalinowym; zamiast tego, zastosowano silnik elektryczny o mocy 270 KM. Cała moc trafia na tylne koła, co zwiększa zarówno przyjemność z jazdy, jak i zasięg pojazdu. Napęd na dwa koła jest mniej energożerny niż napęd na cztery.
Projekt inspirowano samochodem z lat 70-tych, ale wzbogacono go o nowoczesne akcenty. Zrezygnowano z okrągłych świateł na rzecz cienkich diod LED, które emitują ciepłe światło. Małe lusterka, choć cyfrowe, również wpisują się w retro stylizację, nawiązując rozmiarem do wcześniejszych modeli. Całość uzupełniają koła o „starym”, ale jednak aerodynamicznym wzorze.
Wewnątrz też nie zapomniano o nawiązaniu do klasyki. W oczy od razu rzuca się dwuramienna kierownica obszyta materiałem oraz kwadratowe wskaźniki parametrów. W kabinie panuje minimalizm, a wszystkie funkcje systemu multimedialnego są sterowane za pomocą niewielkiego ekranu dotykowego zamontowanego na centralnej konsoli.
Jednak da się zrobić lekkiego elektryka
Francuski koncept powstał w oparciu o szerokie wykorzystanie włókna węglowego. Dzięki temu udało się uzyskać masę 1400 kilogramów. Samochody elektryczne z reguły są bardzo ciężkie przez akumulatory. Duża bateria potrafi zwiększyć masę pojazdu nawet o pół tony, co wpływa też oczywiście na właściwości jezdne. Na przykład średnia masa nowego Volvo, które postawiło na elektryfikację przekracza dziś 2,1 tony (!).
Hyundai jednak zbuduje N Vision 74? Jest mowa o 100 egzemplarzach
Prezentacja Renault 17 Restomod odbędzie się podczas salonu samochodowego w Paryżu w październiku. Na razie nie wiadomo, czy ten model trafi do seryjnej produkcji. Jest taka szansa, ponieważ taki projekt byłby świetnym sposobem na poprawę wizerunku samochodów elektrycznych, które dzięki retro stylizacji mogą zyskać sympatię szerszej publiczności.
Nawet jeśli Renault wprowadzi ten model do sprzedaży, najprawdopodobniej będzie to limitowana edycja (jak w przypadku Hyundai’a). Z pewnością nie będzie też tanio, co wynika chociażby z zastosowania karbonu.