Branża transportowa stoi w obliczu istotnych zmian związanych z wymianą tachografów na urządzenia II generacji, które są bardziej zaawansowane technologicznie i mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa oraz skuteczności kontroli drogowej. Zgodnie z unijnymi przepisami, do 31 grudnia 2024 r. wszystkie pojazdy w ruchu międzynarodowym muszą być wyposażone w nowe tachografy. To ogromne wyzwanie dla przewoźników, którzy muszą nie tylko dostosować się do nowych wymogów, ale także ponieść znaczne koszty.
Jaki jest koszt wymiany tachografu?
Koszt wymiany tachografu zależy od typu pojazdu i wybranych rozwiązań technologicznych. Szacuje się, że może wynosić od 4 tys. do nawet 5 tys. zł. Przy tak wysokich kwotach, szczególnie dla firm posiadających dużą liczbę pojazdów, koszt ten może okazać się znaczącym obciążeniem dla budżetów przedsiębiorstw.
Dofinansowanie wymiany tachografów – czy to możliwe?
Branża transportowa liczyła na dofinansowanie wymiany tachografów ze strony państwa, które pomogłoby złagodzić skutki finansowe tej zmiany. W niektórych krajach europejskich, takich jak Niemcy, przewoźnicy mogą liczyć na dopłaty w wysokości od 1000 do 2500 zł na pojazd, co pokrywa część kosztów wymiany. Niestety, w Polsce Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło, że na ten moment brak jest dostępnych środków, które mogłyby zostać przeznaczone na ten cel. Powoduje to, że firmy muszą szukać alternatywnych rozwiązań, aby sprostać wymogom unijnym.
Pomoc dla przewoźników – co robi rząd?
Mimo braku bezpośrednich dopłat, Ministerstwo Infrastruktury deklaruje, że poszukuje innych rozwiązań w ramach pomocy dla przewoźników. Resort zwrócił się do Komisji Europejskiej o przesunięcie terminu obowiązkowej wymiany tachografów lub wprowadzenie tymczasowych rozwiązań prawnych, które złagodziłyby skutki tej zmiany. Istnieją również plany na pozyskanie funduszy unijnych, które mogłyby wesprzeć przewoźników w tym trudnym okresie, jednak na razie nie ma konkretnych ustaleń.
Wyzwania logistyczne i czasowe
Oprócz kosztów przewoźnicy muszą zmierzyć się z wyzwaniami organizacyjnymi. W Polsce jest zaledwie 600 warsztatów uprawnionych do montażu i kalibracji nowych tachografów oraz około 2000 mechaników, którzy mogą przeprowadzać te operacje. To powoduje, że firmy muszą odpowiednio wcześnie zaplanować wymianę urządzeń, aby uniknąć opóźnień. Każdy dzień zwłoki może oznaczać problemy z realizacją zleceń międzynarodowych, a co za tym idzie, straty finansowe.
Rola nowoczesnych technologii w zarządzaniu flotą
W tym kontekście, kluczowym elementem wspierającym firmy transportowe jest odpowiedni system zarządzania flotą. Nowoczesne systemy telematyczne, takie jak te oferowane przez Flotman, umożliwiają nie tylko monitorowanie tachografów, ale także zarządzanie całą flotą w sposób zautomatyzowany i bardziej efektywny. Integracja danych z tachografów z systemami zarządzania flotą pozwala na bieżąco śledzić trasy pojazdów, czas pracy kierowców oraz inne parametry operacyjne, co pomaga minimalizować ryzyko kar za niedotrzymanie przepisów i optymalizować działania floty.
„Zarządzanie flotą w obliczu nowych przepisów dotyczących tachografów staje się coraz większym wyzwaniem dla przedsiębiorców. Warto już teraz inwestować w technologie, które nie tylko ułatwią dostosowanie się do zmian, ale także pozwolą lepiej zarządzać flotą. Nowoczesne systemy, takie jak nasz, mogą znacząco obniżyć koszty operacyjne i zwiększyć efektywność zarządzania pojazdami, co w dłuższej perspektywie przynosi wymierne korzyści” – komentuje Tomasz Małaczek, współwłaściciel firmy Flotman.
Wymiana tachografów to konieczność, która dotyka całą branżę transportową. Pomimo braku rządowych dopłat, firmy muszą stawić czoła tym zmianom, ponosząc znaczne koszty i radząc sobie z wyzwaniami logistycznymi. Dla przedsiębiorców kluczowe staje się odpowiednie planowanie oraz inwestowanie w nowoczesne systemy, które ułatwią zarządzanie flotą w nowych realiach prawnych.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat rozwiązań wspierających zarządzanie flotą, odwiedź stronę Flotman.
Artykuł został oznaczony jako promocyjny ze względu na przepisy obowiązujące w Polsce.