Ile razy zdarzyło Ci się przegapić zjazd z autostrady? To jeszcze pół biedy, jeśli kolejny zjazd jest niedaleko. Często jednak trzeba nadrabiać kilkadziesiąt kilometrów, by wrócić na właściwą trasę. Producenci samochodów zauważają ten problem i wprowadzają rozwiązania, które minimalizują ryzyko pomyłek. W taki system wyposażono nowego Forda Kugę.
Przegapienie zjazdu z autostrady to częsty problem
Wielu kierowcom zdarza się zapomnieć o zjeździe z autostrady. Najgorzej, gdy próbują zjechać w ostatniej chwili, gwałtownie hamując. Taka sytuacja stwarza ogromne zagrożenie wypadkowe. Kierowcy po prostu nie chcą marnować czasu, a jak wiadomo – pomyłka na autostradzie może kosztować przejechaniem nawet kilkudziesięciu dodatkowych kilometrów, czyli też stratą kilkudziesięciu minut. W drodze na wakacje wydaje się to wiecznością.
Według brytyjskich badań, 1/3 kierowców przegapiła zjazd z autostrady. Wystarczy chwilowe zamyślenie lub zasłonięty przez ciężarówkę znak. Dodatkowo, roślinność przy drogach często utrudnia widoczność, szczególnie w południowej Europie.
Nowa Kuga ma zapobiegać takim pomyłkom
Miałem okazję jeździć nową Kugą. Była to pierwsza jazda, ale jej pełnowymiarowy test przeprowadzę w najbliższych tygodniach. To wciąż dobry rodzinny SUV, choć brakuje mi mocnego silnika wysokoprężnego.
Jest za to system poprawiający bezpieczeństwo na autostradach. Kiedy kierowca włączy tempomat adaptacyjny, system zadba o to, aby nie przegapić zjazdu z autostrady.
Jak to działa? Tempomat jest zintegrowany z nawigacją oraz chmurą. Gdy system wykryje, że zbliża się zjazd z autostrady, automatycznie zmniejszy prędkość, co samo w sobie powinno zaalarmować kierowcę. Dodatkowo Kuga poinformuje dźwiękowo i wizualnie (na wyświetlaczu), że należy zjechać. Oczywiście można zignorować te ostrzeżenia, naciskając gaz.
Ile kosztuje nowa Kuga?
Nowy Ford Kuga nadal będzie jednym z najchętniej wybieranych rodzinnych SUV-ów. Oferuje pięć wygodnych miejsc i bagażnik o pojemności 645 litrów. W nowej odsłonie nie można wybrać silnika wysokoprężnego – nad czym ubolewam – ale za to zadebiutowała wersja Active, nadająca uterenowiony wygląd. Nie są to tylko wizualne ulepszenia, ponieważ Ford zadbał także o wyższe zawieszenie i nowy tryb jazdy. Polski cennik startuje od 162 010 złotych. W podobnej cenie można nabyć konkurencyjną Mazdę CX-5, której produkcja została już zakończona.
Jest już cennik odmłodzonego SUV-a. Ford Kuga wjeżdża do Polski