Samochody elektryczne stają się coraz bardziej przystępne cenowo. Według niektórych prognoz, do końca dekady mogą być tańszym wyborem niż modele spalinowe. To świetna wiadomość dla osób planujących zakup takiego pojazdu. Jeśli jednak sądzisz, że spadek cen wynika wyłącznie z niskiego zainteresowania, musimy Cię wyprowadzić z błędu. W ciągu ostatnich 15 lat koszt produkcji akumulatora zmniejszył się o… 90%.
Dlaczego samochody elektryczne tanieją?
Technologia pojazdów elektrycznych rozwija się w oszałamiającym tempie. Dzisiejsze modele, zasilane bateriami, przewyższają pod wieloma względami te sprzed nawet 3-4 lat – choćby w kwestii zasięgu. Dziś przejechanie 500 km samochodem elektrycznym bez ładowania nie stanowi żadnego wyzwania. Niektórzy kierowcy potrafią pokonać nawet 900 km, choć według norm WLTP zasięg wynosi 600 km. Mimo to, ceny tych pojazdów systematycznie spadają.
Akumulatory samochodów elektrycznych praktycznie się nie psują. A nawet jeśli, to na gwarancji
Z danych Departamentu Energii Stanów Zjednoczonych wynika, że w latach 2008-2023 koszt produkcji akumulatora do samochodu elektrycznego spadł aż o 90%. Nowe technologie produkcyjne umożliwiają wytwarzanie lepszych produktów w krótszym czasie. Cena akumulatora o pojemności 1 kWh zmniejszyła się z 5 560 zł w 2008 roku do 550 zł w 2023 roku. Dzięki temu pojazdy elektryczne mogą być wyceniane porównywalnie z samochodami spalinowymi. Dobrym przykładem są tu chińskie auta EV, jak na przykład elektryczny MG4, którego cena na polskim rynku zaczyna się od 121 200 zł.
Aby lepiej zilustrować spadek cen, podajemy przykład: gdyby Skoda Enyaq z baterią 82 kWh powstała w 2008 roku, koszt samego akumulatora wyniósłby prawie 456 000 zł. Dziś jest to kwota około 45 000 zł.
Czołowi producenci motoryzacyjni osiągnęli już taki poziom rozwoju akumulatorów do samochodów elektrycznych, że te są praktycznie bezawaryjne. Niektórzy – jak Nio – poszli dalej i oferują klientom modele elektryczne z możliwością wymiany akumulatorów w ciągu pięciu minut na specjalnych stacjach.
W tym elektryku akumulator wymienisz na stacji w 5 minut. Koniec z ładowaniem
Ceny europejskich samochodów elektrycznych wciąż wysokie
Mimo że ceny akumulatorów znacząco spadły, europejskie samochody elektryczne nadal pozostają stosunkowo drogie. Wynika to głównie z ogromnych inwestycji, jakie europejscy producenci musieli poczynić w ostatnich latach na rozwój technologii pojazdów elektrycznych. Przykładowo, choć Mustang Mach-E kosztuje co najmniej 218 650 zł, producent traci na każdym sprzedanym egzemplarzu nawet pół miliona złotych.
Źródło: DOE (Departament Energii Stanów Zjednoczonych)