Silniki spalinowe są znacznie cięższe od jednostek elektrycznych. W zależności od typu i konstrukcji, masa silników spalinowych waha się od około 120 kg dla jednostek czterocylindrowych. W przypadku silników V8 może ona wynosić nawet 300 kg. Dla porównania, silniki elektryczne są znacznie mniejsze i lżejsze, ważąc średnio około 55 kg. Dlaczego więc samochody elektryczne są tak ciężkie?
Samochód to nie tylko silnik
Kiedyś umiejscowienie silnika miało kluczowe znaczenie dla prowadzenia samochodu. Na przykład Porsche montowało (i nadal montuje) silniki z tyłu, co poprawia właściwości jezdne. Inne marki, takie jak Alpine, umieszczają silnik centralnie, co korzystnie wpływa na środek ciężkości i stabilność pojazdu.
Nikt inny nie ma jeszcze takiej Alpine A110. Polacy byli pierwsi
Pierwsze silniki spalinowe ważyły nawet blisko pół tony. Dzisiejsze jednostki, dzięki nowoczesnym materiałom, są znacznie lżejsze i nie przekraczają 300 kg. Jednak w erze elektryfikacji masa samochodów wzrosła, czego przykładem jest coraz bardziej zelektryfikowane Volvo, którego średnia masa wynosi 2139 kg. Skąd ta różnica?
Odpowiedź leży w elektryfikacji, a konkretnie w akumulatorach. Choć w ciągu ostatnich 15 lat cena wyprodukowania baterii spadła o 90%, ich masa nie zmniejszyła się proporcjonalnie. Duże akumulatory mogą ważyć ponad pół tony, co w połączeniu z lekkim silnikiem elektrycznym znacząco zwiększa masę pojazdu. Jednak producenci mają większą elastyczność w rozmieszczeniu akumulatorów, co pozwala na poprawę prowadzenia, jak w przypadku Porsche Taycana, w którym akumulatory umieszczono bardzo nisko w podłodze.
Mały elektryk kontra miejski samochód z silnikiem 1.2
Aby zobrazować, jak bardzo akumulatory wpływają na masę pojazdów, można posłużyć się konkretnym przykładem. Elektryczna Dacia Spring, wyposażona w 45-konny silnik i akumulator o pojemności 26,8 kWh, waży aż 934 kg, mimo swoich niewielkich rozmiarów (3701 mm długości, 1583 mm szerokości, 1485 mm wysokości). Dla porównania, znacznie większe Suzuki Swift (3860 mm długości, 1735 mm szerokości, 1495 mm wysokości) z silnikiem 1.2 i technologią miękkiej hybrydy waży zaledwie 865 kg bez płynów.
Ten japoński silnik pali tylko 4 l/100 km. Teraz z rabatem 7 tys. zł kosztuje niecałe 74 tys. zł
Mimo że silnik elektryczny w Dacii Spring jest lekki, masa pojazdu jest większa z powodu ciężkiego akumulatora, który stanowi największą część wagi samochodu elektrycznego. Nawet małe baterie znacząco zwiększają masę pojazdu, co widać na przykładzie hybryd plug-in, jak nowe BMW M5, które z powodu dodatkowego akumulatora jest o 400 kg cięższe od swojego poprzednika.
Przyszłość akumulatorów
Inżynierowie nieustannie pracują nad zmniejszeniem masy akumulatorów. Koncentrują się przy tym na opracowywaniu lżejszych i bardziej wydajnych technologii, takich jak akumulatory półprzewodnikowe czy te z grafenem. W przyszłości może to przyczynić się do znacznego obniżenia masy samochodów elektrycznych.