Polak w Austrii. „Do czego służą te namalowane kółka na drodze?” One ratują życie

Sezon urlopowy trwa w pełni, a wielu Polaków odwiedza Austrię, przemierzając malownicze górskie przełęcze. Kierowcy mogą natknąć się na namalowane kółka na drodze. Jest to poziome oznaczenie, które pojawia się w ostrych zakrętach. Po co je tam umieszczono? Ich celem jest ochrona motocyklistów i rowerzystów poprzez wyznaczenie bezpieczniejszej trajektorii jazdy. Pierwsze takie oznaczenia pojawiły się w 2016 roku na drogach Karyntii.

Bezpieczeństwo jest priorytetem, zwłaszcza na krętych górskich drogach, gdzie nieostrożna jazda może prowadzić do kolizji lub wypadków. Motocykliści i rowerzyści, którzy chętnie eksplorują te tereny, są szczególnie narażeni na niebezpieczeństwo. Kto był w Alpach, ten wie, że tamtejsze serpentyny są pełne jednośladów.

„Będą nas kroić jak w Szwajcarii”. Masa mobilnych fotoradarów w Polsce szybciej niż myślisz

Namalowane kółka na drodze mają ratować życie i ratują

Te oznaczenia nie znalazły się tam przypadkowo. Na krętych drogach motocykliści i rowerzyści często spotykają się z sytuacjami, w których kierowca z naprzeciwka nie zdąży wyrobić się na zakręcie i wjedzie na przeciwny pas. Jednoślady zaś często ścinają zakręty, poruszając się bardzo blisko wewnętrznej strony zakrętu.

Kółka wyznaczają bezpieczną granicę. Są odblaskowe i pomalowane farbą antypoślizgową. Ich zadaniem jest ostrzegać motocyklistów o wąskim promieniu skrętu. Zapobiegają zbytniemu zbliżaniu się do środka drogi.

Oznaczenia pojawiły się w miejscach, gdzie najczęściej dochodziło do wypadków. Tam, gdzie je namalowano, liczba wypadków z udziałem motocyklistów spadła aż o 80%. Skuteczność tej metody zwróciła uwagę innych krajów, takich jak Niemcy, Szwajcaria, Włochy i Australia. Kółka zaczynają pojawiać się także na niektórych hiszpańskich drogach.

Badania wykazały, że 95% motocyklistów ścina zakręty lub przejeżdża je zbyt ciasno, a 16% znajdowało się na kursie czołowym z nadjeżdżającymi pojazdami.

Polak stracił samochód za 112 km/h na autostradzie A13 w Austrii. Nowe przepisy od 1 marca 2024 r.

Najbezpieczniejszym podejściem do pokonywania zakrętów jest szerokie wejście, dlatego zalecamy wszystkim kierowcom jednośladów unikanie ryzyka i rezygnację ze ścinania zakrętów. Również kierowcy samochodów powinni zachować czujność na zakrętach i unikać testowania możliwości pojazdu na publicznych drogach. Nawet najlepsze samochody mogą sprawić niespodziankę, wyjeżdżając na przeciwny pas tyłem lub przodem (w zależności od rodzaju napędu) i powodując niebezpieczną sytuację.

Źródło zdjęcia głównego: DantesDame/Reddit