Trasa ekspresowa przebiegająca przez wszystkie zachodnie województwa Polski jest już gotowa. 31 lipca otwarto ostatni, najtrudniejszy do realizacji odcinek. Fragment trasy od Bolkowa do Kamiennej Góry to dobra wiadomość dla Dolnoślązaków i Czechów podróżujących nad polskie morze. Dzięki nowej drodze można teraz przemierzyć całą Polskę z południa na północ „jak po niemiecku” – czyli po wysokiej jakości drodze ekspresowej. Cała trasa S3 liczy 436 km.
16 km wyjątkowej trasy
Choć to tylko 16 km, ich budowa była niezwykle wymagająca. Powstało aż 69 obiektów inżynierskich oraz 2 tunele. Pierwszy ma długość zaledwie 320 m, ale drugi jest najdłuższym tunelem drogowym w Polsce poza obszarem miejskim. Jego długość wynosi 2,3 km, co czyni go drugim najdłuższym tunelem w Polsce, po tunelu pod warszawskim Ursynowem (2355 m). Tunel na S3 wyróżnia się dodatkowo tym, że wydrążono go w skale.
Odcinkowy pomiar prędkości już działa, ale w trybie testowym
Nowa trasa nie tylko ułatwi życie podróżującym nad morze, ale także stanie się atrakcją dla miłośników samochodów o głośnym wydechu. Zamknięte tunele wzmacniają dźwięk silników, co może przyciągnąć entuzjastów motoryzacji. O ile kierowcy nie przekroczą prędkości i poziom hałasu nie przekroczy 93 decybeli, nie narażają się na mandat.
„Będą nas kroić jak w Szwajcarii”. Masa mobilnych fotoradarów w Polsce szybciej niż myślisz
Ograniczenie prędkości w tunelu wynosi 80 km/h, a dodatkowo wprowadzono odcinkowy pomiar prędkości, który zdyscyplinuje kierowców. Na razie działa testowo, ale wkrótce zostanie uruchomiony w celu rejestrowania przekroczeń. Podobne systemy działają już w całej Polsce, a ten na A4 odnotowuje szczególnie dużą liczbę przekroczeń prędkości.
Czy to najpiękniejsza droga ekspresowa w Polsce?
Wielu uważa, że nowy odcinek S3 to najpiękniejszy fragment drogi ekspresowej w Polsce. Choć obecnie może to być prawda, w przygotowaniu jest odcinek S19, który ma zostać oddany do użytku w 2026 roku i prawdopodobnie nie będzie miał sobie równych pod względem malowniczości.
Budowa odcinka S3 Bolków – Kamienna Góra kosztowała 1,9 mld zł, z czego Unia Europejska dofinansowała 928 mln zł.