Jakie są objawy zapchanego filtra paliwa? Wymieniaj szybciej niż zaleca producent

Filtr paliwa powinien być regularnie kontrolowany, a jego wymiana zalecana jest przez producentów zazwyczaj co 30-60 tys. km. Warto jednak pamiętać, że częstotliwość wymiany filtra może zależeć od typu silnika, jakości tankowanego paliwa oraz stylu jazdy. Kluczowe jest, aby wcześnie rozpoznać objawy zapchanego filtra. Zanieczyszczenia ograniczają dostarczanie paliwa do silnika, co prowadzi do jego obciążenia. W skrajnych przypadkach uniemożliwia jego uruchomienie.

Filtr paliwa ma na celu zatrzymywanie zanieczyszczeń, takich jak kurz czy elementy korozji, które mogą przedostać się z zbiornika paliwa i uszkodzić silnik. Filtry przeznaczone do silników wysokoprężnych mają nieco inną konstrukcję, ponieważ muszą zatrzymywać również wodę.

Jak rozpoznać, że przyszła pora na wymianę filtra paliwa?

Przede wszystkim należy zlokalizować filtr, który zazwyczaj znajduje się obok zbiornika paliwa lub gdzieś na orurowaniu prowadzącym do silnika. Jeśli nie wiesz, jak to zrobić, najlepiej zleć wymianę filtra specjaliście. Średni koszt wymiany wynosi od 70 do 100 złotych, ale mamy pewność, że będzie to zrobione prawidłowo.

Jaką awarię wskazuje pojawienie się czarnego dymu z rury wydechowej?

Zatkany filtr paliwa skutkuje tym, że silnik nie otrzymuje wystarczającej ilości paliwa. Typowe objawy to trudności z uruchomieniem pojazdu, nierówna praca silnika na luzie, dziwne dźwięki dochodzące z silnika oraz słabsza reakcja na pedał gazu. Zazwyczaj można również zauważyć wzrost temperatury silnika. Niekiedy do nosa dociera nieprzyjemny zapach oleju, a nierzadko pojawia się „czarny dymek”.

Czy silnik z zapchanym filtrem paliwa pali mniej?

Mniej dostarczanego paliwa teoretycznie powinno oznaczać niższe spalanie, ale w przypadku zapchanego filtra paliwa sytuacja wygląda inaczej. W rzeczywistości spalanie wzrasta, ponieważ silnik potrzebuje więcej paliwa, które dociera w mniejszych ilościach. Obrywa pompa paliwowa, która pracuje intensywniej, co może prowadzić do jej szybszego zużycia, a nawet awarii.

Wiele osób robi tak podczas tankowania. Ten zwyczaj może prowadzić do uszkodzenia samochodu

Pamiętaj o regularnej wymianie wszystkich filtrów i innych zużywających się podzespołów w samochodzie. Producenci często podają niepoważne zalecane interwały wymiany, które nie uwzględniają rzeczywistych warunków eksploatacji. Jeśli w dokumentacji swojego auta znajdziesz informację o wymianie filtra paliwa co 60 000 km, warto rozważyć wcześniejszą wymianę – najlepiej już po 30 000 km, aby lepiej chronić silnik i zapewnić jego prawidłową pracę. Dzięki temu Twój samochód odwdzięczy się bezawaryjną obsługą. Jeśli zastanawiasz się, czy można jeździć z zapaloną kontrolką „Check Engine” lub „kontrolką DPF”, zachęcamy do zapoznania się z naszymi osobnymi autorskimi artykułami na ten temat.