Jak bezpiecznie przechowywać płyn AdBlue, zwłaszcza podczas upałów? Twój silnik Diesla na pewno to doceni

Producenci nowoczesnych samochodów z silnikami Diesla wyposażają je w zbiorniczki AdBlue, które mają kilka litrów pojemności.  Gdy płyn się wyczerpie, samochód może odmówić uruchomienia lub przejść w tryb awaryjny. Dlatego wielu kierowców przechowuje zapas AdBlue w garażu, piwnicy lub na strychu. Jak robić to bezpiecznie?

Przechowywanie AdBlue – czy jest ryzykowne?

AdBlue nie jest substancją niebezpieczną ani szkodliwą. To wodny roztwór mocznika, w którym jego stężenie wynosi 32,5%. Dodaje się go do samochodów wyposażonych w katalizatory SCR, aby zmniejszyć emisję spalin i poprawić ekologiczne parametry. AdBlue rozkłada tlenki azotu na amoniak i dwutlenek węgla, dzięki czemu Diesle spełniają normy Euro 6.

W drodze na wakacje. Czy można dolać oleju do rozgrzanego silnika?

W wielu autach brak AdBlue uniemożliwia ponowne uruchomienie silnika, dlatego warto mieć zapasowy pojemnik, by uzupełnić płyn w dowolnym momencie. Na pełnym zbiorniku AdBlue można przejechać nawet kilka tysięcy kilometrów, w zależności od jego pojemności. Przy 10 litrach płynu można liczyć na około 10 000 kilometrów.

Jak przechowywać AdBlue, aby płyn zachował swoją jakość?

Należy odpowiednio przechowywać AdBlue, aby nie straciło swoich właściwości. Należy unikać bezpośredniego nasłonecznienia i wysokich temperatur, które mogą uszkodzić płyn. Temperatury powyżej 30°C, które coraz częściej występują także w Polsce, a tym bardziej w krajach Europy Południowej, wpływają na jego jakość. Ważne jest, aby miejsce przechowywania było dobrze wentylowane.

Idealna temperatura przechowywania AdBlue to od 0°C do +20°C. W takich warunkach płyn zachowuje swoje właściwości przez około 12 miesięcy. Przy -11°C może zamarznąć, a powyżej 30°C zacząć parować, co zmniejsza jego objętość. Wysokie temperatury prowadzą do rozkładu AdBlue na amoniak i dwutlenek węgla. To prosta droga do błędów w systemie samochodu oraz do spadku mocy silnika. Dodatkowo, przyspiesza zużycie katalizatora SCR i może powodować zatykanie przewodów oraz wtryskiwaczy.

Czy można jeździć z zapaloną kontrolką DPF? Co ona oznacza?

Jeśli po uzupełnieniu płynu AdBlue zauważysz problemy z działaniem silnika, takie jak zapalenie się kontrolki, utrata mocy czy trudności z przyspieszaniem, skonsultuj się z mechanikiem. Choć przyczyną nie musi być AdBlue, warto to sprawdzić, aby wykluczyć ten problem.