W każdym samochodzie na zegarach pojawia się mnóstwo kontrolek, które informują lub ostrzegają kierowcę o stanie auta. Na szczęście nie wszystkie z nich powinny być dla nas straszne. Są przecież również ikonki dotyczące kierunkowskazów czy świateł mijania, przy których nic złego się z pojazdem nie dzieje. Są też takie kontrolki, które niezbyt mocno różnią się od siebie wyglądem, a ich znaczenie może być zdecydowanie inne. Taki przykład to kontrolka systemu start-stop.
System start-stop to wynalazek, który irytuje wielu kierowców
Myśląc o systemie start-stop być może wydaje Ci się, że to stosunkowo nowy wynalazek, który powstał może 20, maksymalnie 30 lat temu. Nic bardziej mylnego. Pierwszym samochodem, w którym seryjnie zastosowano system automatycznie wyłączający i włączający silnik była Toyota Crown z roku 1974.
Nieco później, bo w latach 80. ubiegłego wieku, Fiat Regata ES z systemem City-matic uzyskał układ start-stop, podobnie jak Volkswagen Polo Formel E. Od roku 1994 można było doświadczyć takiego rozwiązania w Volkswagenie Lupo 3L, a od 1999 roku w Audi A2 3L. Oba auta były dzięki temu naprawdę bardzo oszczędne.
Aktualnie systemy te stają się coraz bardziej dopracowane, a dzięki układom hybrydowym ich działanie jest praktycznie niezauważalne. Pozostaje oczywiście kwestia tego, jak wpływa to na żywotność konkretnych podzespołów silnika. Na szczęście, zazwyczaj w aucie jest możliwość wyłączenia systemu start-stop do kolejnego uruchomienia auta, a niektórym użytkownikom udaje się wyłączyć tę funkcję permanentnie.

Kontrolka systemu start-stop to nic strasznego, chyba że wygląda ona nieco inaczej
W różnych samochodach rodzaj kontrolek dotyczących systemu start-stop może się od siebie trochę różnić. Zazwyczaj jest to literka A w kółku lub otoczona strzałką. U niektórych producentów pojawia się ona w kolorze żółtym lub pomarańczowym, a u innych da się zauważyć kontrolkę z przekreśleniem i dopiskiem OFF.
W zależności od tego, czy kierowca korzysta z systemu start-stop, czy zdecydował się go wyłączyć, zobaczy na zegarach odpowiedni rysunek. Czasami jednak może być tak, że informacja o włączeniu lub wyłączeniu systemu widoczna jest tylko na przycisku odpowiadającym za tę funkcję.
Jeśli jednak kontrolka ma kolor czerwony, lub tuż obok niej pojawia się wykrzyknik, powinno Ci to dać do myślenia. Na Twoim miejscu nie cieszyłbym się, że poprzez tę awarię system stale nie działa i nie musisz go już wyłączać. Radziłbym udać się do serwisu, aby wyspecjalizowany mechanik skontrolował sytuację.
Może się bowiem okazać, że Twój akumulator jest już w złym stanie i trzeba będzie go albo naładować lub wymienić. Warto pamiętać, że w samochodach posiadających system start-stop należy stosować baterie wykonane w technologii AGM lub EFB. Są one nieco droższe, ale przystosowane do tej funkcji.