Hamulce, podobnie jak wiele innych podzespołów samochodu, zużywają się. Gdy są nieprawidłowo eksploatowane lub po prostu używane za długo, dają o sobie znać w różny sposób. Jeśli podczas hamowania czujesz wibracje całego samochodu, koniecznie udaj się do serwisu. To może być poważna awaria, która znacząco wpływa na bezpieczeństwo pasażerów.
Dwie najczęstsze przyczyny wibrujących hamulców
Gdy doświadczasz wibracji podczas nawet łagodnego hamowania, problem najprawdopodobniej wynika z układu hamulcowego. Zacisk hamulcowy wywiera nacisk na klocek hamulcowy, który zaciska się na tarczę hamulcową. Jeśli któryś z tych elementów jest nierównomiernie zużyty lub źle zamocowany, możesz doświadczyć wspomnianych wibracji nie tylko kierownicy, ale nawet całego nadwozia. Do wypaczania tarczy najczęściej dochodzi w wyniku kilku agresywnych hamowań na autostradzie. Wysoka temperatura powoduje, że na tarczy osadzają się spalone resztki okładziny klocka hamulcowego.
Istnieje również możliwość, że klocki zostały po prostu źle zamocowane. Zamiast równomiernego osadzenia, dotykają się z tarczą tylko kilkoma punktami. To zjawisko prowadzi do powstawania większej temperatury w miejscach kontaktu, ponieważ energia hamowania jest skupiona na tych punktach, co może prowadzić do przegrzania tarczy hamulcowej i w rezultacie jej deformacji. Gdy staje się ona nierówna, zazwyczaj trzeba ją wymienić, żeby pozbyć się wibracji. Niektórzy jednak próbują ratować sytuacje poprzez zamontowanie całkowicie nowych klocków hamulcowych, które mogą wyrównać tarczę. Przestrzegamy jednak przed tą metodą, bo zazwyczaj się po prostu nie sprawdza. W przypadku nierównej tarczy, nie obędzie się bez jej zastąpienia lub obróbki (w przypadku minimalnego zużycia).
Powietrze w układzie hamulcowym
Istnieje także możliwość, że powietrze dostanie się do przewodu hamulcowego. Powoduje to nierównomierny nacisk na zaciski hamulcowe, co skutkuje drganiami podczas hamowania. Nie trzeba dodawać, że skutkuje to niższą skutecznością hamulców, zwłaszcza w awaryjnych sytuacjach. Nie bez powodu układy hamulcowe regularnie podlegają kontroli i konserwacji, aby zapewnić ich prawidłowe działanie.
Hamulec w podłodze przy 224 km/h. Ilu metrów potrzebuje BMW M8, żeby się zatrzymać?
Przeciętny klocek hamulcowy wytrzymuje 80 000 kilometrów prawidłowego użytkowania. Wiele zależy od stylu jazdy oraz innych czynników środowiskowych. Niektóre klocki mogą wymagać wymiany znacznie szybciej. Na przykład Cupra oferuje hamulce Brembo o zwiększonej wydajności, które według relacji wielu użytkowników na forach internetowych zużywają się nawet po 20 000 kilometrów nieagresywnej jazdy. Koszty wymiany kompletu tarcz i klocków na przedniej osi w tym przypadku sięgają około 7 000 złotych. Same klocki to koszt rzędu około 2500 złotych.
W przypadku wibracji hamulców zalecamy udanie się do serwisu, ponieważ może to być poważna awaria, która wpływa na bezpieczeństwo. Szczególnie w sytuacji awaryjnego hamowania, gdy liczy się każda chwila i każdy centymetr.