Coraz doskonalsza technologia pozwala producentom wprowadzać na rynek coraz lepsze samochody elektryczne. Jeszcze kilka lat temu ładowanie samochodu elektrycznego zajmowało wiele godzin, a dziś wystarczy zaledwie kilkadziesiąt minut. Ten nowy model elektryczny Lotusa ładuje się z niesamowitą mocą szczytową 402 kW. W prostych słowach oznacza to, że od stanu 10% do 80% naładuje się w mniej niż kwadrans.
14 minut i bateria naładowana
80% stanu baterii to zalecany maksymalny poziom naładowania, aby utrzymać jak najdłuższą żywotność akumulatora. Lotus Emeya ładuje się od 10% do 80% w zaledwie 14 minut. Akumulator nie jest mały – jego pojemność to aż 102 kWh. Skąd więc taki fantastyczny wynik?
Sekret leży w szybkości z jaką pojazd może pobierać energię. Podczas gdy większość elektryków na rynku ładuje się z mocą maksymalną około 140-150 kW, a tylko nieliczne przekraczają wartości 200 kW, Lotus zaproponował rozwiązanie dla osób, które nie lubią tracić czasu przy ładowarkach.
Ten elektryk przejechał 1000 km i się nie rozładował. Ciągle pokazywał 318 km zasięgu
Emeya jest w stanie ładować się z maksymalną mocą 402 kW. Testy przeprowadzono po podłączeniu do ładowarki o deklarowanej mocy 400 kW. I choć tempo ładowania wyniosło 331 kW, to i tak jest to imponująca efektywność. Dla porównania, Porsche Taycan może ładować się z maksymalną mocą 320 kW. Jednak w rzeczywistości średni pobór prądu jest znacznie niższy i rzadko przekracza 250 kW. Ładowanie Taycana zajmuje również więcej czasu, ponieważ od stanu 10% do 80% trwa 18 minut.
Piekielnie szybkie ładowarki nabierają sensu
Nie tak dawno firma Voyah opracowała ładowarkę o mocy szczytowej 1000 kW. Jak widać, tempo wzrostu zaawansowania technologicznego samochodów elektrycznych jest na tyle szybkie, że w ciągu 3-5 lat mogą się one rzeczywiście okazać bardzo przydatne dla właścicieli najbardziej wydajnych elektryków.
Na chwilę obecną przy polskich drogach trudno znaleźć ładowarkę mocniejszą niż 140 kW. Tym samym ładowanie takiego pojazdu nic nie zmienia w oczekiwaniu i nadal potrwa nawet do 40 minut. Wzdłuż głównych polskich dróg dostępne są szybkie ładowarki o mocy 350 kW. W Warszawie i okolicach znajdują się trzy takie stacje. Dodatkowo, są one również dostępne przy kilku ważniejszych autostradach i drogach ekspresowych na zachód od Warszawy. Obejmują one m.in. autostrady A1, A2, A4, oraz drogi ekspresowe S6 i S7.
Lotus Emeya to bardzo szybka limuzyna w stylu Coupe
Lotus kojarzy się raczej z niepraktycznymi, sportowymi samochodami. W tym przypadku mamy do czynienia z elegancką limuzyną, która jednak jest piekielnie szybka. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa zaledwie 2,8 sekundy. Auto generuje 905 KM i maksymalnie rozpędza się do 250 km/h.
Ceny modelu zaczynają się od około 110 000 euro. Najdroższy i zarazem najszybszy wariant to wydatek rzędu 155 000 euro. Warto dodać, że Lotus wkrótce pojawi się w ofercie polskiego importera Iconic Motors. „To nowy, dopiero wdrażany projekt. Oczekujemy na zamówione samochody.” – powiedziała nam Karolina Mościcka z marketingu firmy.