Ten elektryk ładuje się z niesamowitą mocą. 310 km zasięgu w zaledwie 10 minut

Coraz doskonalsza technologia pozwala producentom wprowadzać na rynek coraz lepsze samochody elektryczne. Jeszcze kilka lat temu ładowanie samochodu elektrycznego zajmowało wiele godzin, a dziś wystarczy zaledwie kilkadziesiąt minut. Ten nowy model elektryczny Lotusa ładuje się z niesamowitą mocą szczytową 402 kW. W prostych słowach oznacza to, że od stanu 10% do 80% naładuje się w mniej niż kwadrans.

14 minut i bateria naładowana

80% stanu baterii to zalecany maksymalny poziom naładowania, aby utrzymać jak najdłuższą żywotność akumulatora. Lotus Emeya ładuje się od 10% do 80% w zaledwie 14 minut. Akumulator nie jest mały – jego pojemność to aż 102 kWh. Skąd więc taki fantastyczny wynik?

Sekret leży w szybkości z jaką pojazd może pobierać energię. Podczas gdy większość elektryków na rynku ładuje się z mocą maksymalną około 140-150 kW, a tylko nieliczne przekraczają wartości 200 kW, Lotus zaproponował rozwiązanie dla osób, które nie lubią tracić czasu przy ładowarkach.

Ten elektryk przejechał 1000 km i się nie rozładował. Ciągle pokazywał 318 km zasięgu

Emeya jest w stanie ładować się z maksymalną mocą 402 kW. Testy przeprowadzono po podłączeniu do ładowarki o deklarowanej mocy 400 kW. I choć tempo ładowania wyniosło 331 kW, to i tak jest to imponująca efektywność. Dla porównania, Porsche Taycan może ładować się z maksymalną mocą 320 kW. Jednak w rzeczywistości średni pobór prądu jest znacznie niższy i rzadko przekracza 250 kW. Ładowanie Taycana zajmuje również więcej czasu, ponieważ od stanu 10% do 80% trwa 18 minut.

Piekielnie szybkie ładowarki nabierają sensu

Nie tak dawno firma Voyah opracowała ładowarkę o mocy szczytowej 1000 kW. Jak widać, tempo wzrostu zaawansowania technologicznego samochodów elektrycznych jest na tyle szybkie, że w ciągu 3-5 lat mogą się one rzeczywiście okazać bardzo przydatne dla właścicieli najbardziej wydajnych elektryków.

2024 Lotus Emeya
Lotus Emeya – wnętrze

Na chwilę obecną przy polskich drogach trudno znaleźć ładowarkę mocniejszą niż 140 kW. Tym samym ładowanie takiego pojazdu nic nie zmienia w oczekiwaniu i nadal potrwa nawet do 40 minut. Wzdłuż głównych polskich dróg dostępne są szybkie ładowarki o mocy 350 kW. W Warszawie i okolicach znajdują się trzy takie stacje. Dodatkowo, są one również dostępne przy kilku ważniejszych autostradach i drogach ekspresowych na zachód od Warszawy. Obejmują one m.in. autostrady A1, A2, A4, oraz drogi ekspresowe S6 i S7.

Lotus Emeya to bardzo szybka limuzyna w stylu Coupe

Lotus kojarzy się raczej z niepraktycznymi, sportowymi samochodami. W tym przypadku mamy do czynienia z elegancką limuzyną, która jednak jest piekielnie szybka. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa zaledwie 2,8 sekundy. Auto generuje 905 KM i maksymalnie rozpędza się do 250 km/h.

Lotus Emeya - przód
Lotus Emeya – przód

Ceny modelu zaczynają się od około 110 000 euro. Najdroższy i zarazem najszybszy wariant to wydatek rzędu 155 000 euro. Warto dodać, że Lotus wkrótce pojawi się w ofercie polskiego importera Iconic Motors. „To nowy, dopiero wdrażany projekt. Oczekujemy na zamówione samochody.” – powiedziała nam Karolina Mościcka z marketingu firmy.