Tak mocnej wersji tego niemieckiego SUV-a jeszcze nie było. Rodzinne Audi osiąga ponad 300 km/h

Gdy we wrześniu 2023 roku Audi zaprezentowało odmłodzony model Q8, producent nie wspomniał ani słowem o topowym wariancie oznaczonym literkami RS. Dopiero teraz świat ujrzał nowe Audi RS Q8 i to od razu w dwóch wersjach. Oficjalnie jest to najmocniejszy spalinowy model produkcyjny w historii marki.

Nowe Audi RS Q8 w dwóch smakach

Podobnie jak w przypadku modelu RS6 i RS7, Audi zaprezentowało dwa warianty najnowszego RS Q8. Oprócz standardowej wersji w ofercie pojawiła się również odmiana z dopiskiem Performance. Stała się ona najmocniejszym seryjnie produkowanym spalinowym Audi w historii.

Pod względem stylistycznym nie ma tu oczywiście mowy o rewolucji. Tak jak w słabszych wersjach Q8, pojawiły się głównie nowe reflektory z technologią laserową i OLED, przemodelowane zderzaki, nowe wzory felg i kolory lakieru. Nie ma co jednak narzekać, gdyż całość prezentuje się moim zdaniem naprawdę bardzo imponująco.

2024 Audi RS Q8
2024 Audi RS Q8
2024 Audi RS Q8 Performance
2024 Audi RS Q8 Performance

Audi RS Q8 i RS Q8 Performance różnią się od siebie głównie kolorystyką akcentów, felgami i sposobem wykończenia wnętrza. Nieco więcej różnic zauważysz w kwestii osiągów i prowadzenia. Pod maską obu wariantów pracuje podwójnie turbodoładowany silnik V8 o pojemności 4.0 litrów.

Rodzinny sportowy SUV w standardzie wyposażony jest w 8-stopniową przekładnię Tiptronic, stały napęd na cztery koła Quattro, układ skrętnych kół na tylnej osi oraz mechaniczny centralny dyferencjał. Jest tu również adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne, w którym kierowca może regulować prześwit w zakresie aż 90 milimetrów.

Dwa warianty mocy w piekielnie szybkim SUV-ie

Standardowe RS Q8 oferuje kierowcy moc 600 koni mechanicznych oraz moment obrotowy wynoszący 800 niutonometrów. W tym przypadku zatem nic się nie zmieniło względem modelu sprzed liftingu. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 3,8 sekundy, a prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Za hamowanie odpowiada układ z przednimi tarczami o średnicy 420 milimetrów, które są otulone przez 10-tłoczkowe zaciski.

Decydując się na RS Q8 Performance, otrzymasz jeszcze więcej mocy. Najmocniejszy spalinowy model Audi skrywa pod maską 4.0 litrowe V8, które generuje 640 koni mechanicznych oraz 850 niutonometrów. Zapewnia to oczywiście lepsze osiągi i sprint do setki zajmuje 3,6 sekundy. Standardowo prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 270 km/h, ale klient może wykupić pakiet podnoszący limit do 305 km/h.

2024 Audi RS Q8 Performance
2024 Audi RS Q8 Performance
2024 Audi RS Q8 Performance
2024 Audi RS Q8 Performance

RS Q8 Performance seryjnie jest wyposażone w 23-calowe felgi, pod którymi znajduje się jeszcze bardziej imponujący układ hamulcowy. Przednie tarcze ceramiczne mają średnicę aż 440 milimetrów, a tylne 370 milimetrów. Co ciekawe, 23-calowe obręcze są lżejsze niż 22-calowe z bazowego RS Q8.

Inżynierowie zbudowali naprawdę imponująco szybkiego SUV-a, co udowodniono podczas przejazdu po torze Nurburgring. Kierowca wyścigowy pokonał ponad 20-kilometrowe kółko w czasie 7:36.698. To o dwie sekundy szybciej niż Porsche Cayenne Turbo GT oraz o 6 sekund szybciej od RS Q8 sprzed liftingu.

Audi jeszcze nie opublikowało oficjalnego polskiego cennika modelu RS Q8 po faceliftingu. Wariant sprzed odświeżenia startował w polskich salonach od około 660 000 złotych brutto. W Niemczech cena nowego RS Q8 zaczyna się od 141 900 euro (około 611 500 zł), a RS Q8 Performance od 155 700 euro (około 671 000 zł).