Masy samochodów w ostatnich latach drastycznie rosną z wielu powodów. Federalny Urząd ds. Transportu Drogowego w Niemczech zbadał, które samochody są najcięższe oraz najlżejsze na rynku. Badanie objęło marki, które mają przynajmniej 1% udział w sprzedaży na terenie Niemiec.
Volvo z najwyższą średnią
Najcięższe samochody sprzedaje marka Volvo. Jedno z ich aut waży średnio 2139 kg. To nie jest zaskakujące, biorąc pod uwagę, że szwedzki producent oferuje cztery modele elektryczne, z których wszystkie są SUV-ami. Oprócz tego, mamy ciężkie spalinowe modele XC60 oraz XC90, które są dostępne jako miękkie hybrydy lub hybrydy typu plug-in. Nawet najmniejsza limuzyna S60 w podstawowej wersji waży aż 1832 kg.
Na drugim miejscu znajduje się Tesla z średnią masą 2015 kg. Podium zamyka Mercedes z wagą 2011 kg. Co ciekawe, na czwartym miejscu znalazło się Porsche (1988 kg).
W Europie istnieją jednak marki, które oferują jeszcze cięższe modele. Przewodzi Cadillac Esclade z masą 3472 kg. Za nim plasuje się Mercedes-Maybach z wagą 3027 kg. Trzy pełne tony przekracza także Ineos Grenadier – terenowy pojazd opracowany na bazie technologii BMW – ważący 3002 kg.
Dlaczego nowe samochody są coraz cięższe?
Wynika to przede wszystkim z preferencji klientów. Poszukujący nowych samochodów coraz rzadziej wybierają małe modele, co skłania producentów do wycofywania ich z oferty. Obecnie największym zainteresowaniem cieszą się przede wszystkim duże SUV-y, które zapewniają klientom wygodę podróży oraz dużą przestrzeń.
Z drugiej strony, nowe samochody są wyposażane w coraz bardziej zaawansowane technologie bezpieczeństwa. Liczne elementy, jak kamery, czujniki oraz inne urządzenia elektryczne, mają wpływ na masę pojazdu. Współczesne auta oferują także znacznie więcej funkcji niż jeszcze kilka lat temu. Nawet standardowy system klimatyzacji może ważyć w niektórych modelach nawet 50 kg. Jeszcze 10 lat temu klienci często wybierali samochody bez tego udogodnienia.
Limuzyna z zasięgiem 2100 km przy baku 60 l. To hybryda plug-in za 57 000 złotych
Klienci coraz chętniej decydują się także na samochody elektryczne lub hybrydowe typu plug-in. Chociaż silniki elektryczne są zazwyczaj lżejsze od tradycyjnych jednostek spalinowych, ich zastosowanie wraz z bateriami znacząco zwiększa masę całkowitą pojazdu.
Które samochody są najlżejsze?
Mimo powszechnej elektryfikacji na rynku nadal dostępne są lekkie samochody, które ważą nawet poniżej tony. Do najlżejszych należy Suzuki Ignis z masą własną 971 kg – w Polsce oferowane od 76 000 złotych. Natomiast rumuńska marka Dacia ma najlżejszą średnią wagę wynoszącą 1268 kg.