Jak często sprawdzasz ciśnienie w oponach? Jeśli robisz to rzadko, zrób to jak najszybciej. Nieprawidłowe ciśnienie znacząco wpływa na średnie zużycie paliwa. Cały wakacyjny wyjazd do Chorwacji może być z tego powodu droższy nawet o kilkadziesiąt złotych. Mamy dokładne wyliczenia.
Warto mierzyć ciśnienie nawet co 2 tygodnie
Eksperci z niemieckiego ADAC zalecają sprawdzanie ciśnienia w oponach co 14 dni. Dlaczego? Nawet niewielki spadek ciśnienia prowadzi do zwiększonego zużycia paliwa. Ale to nie wszystko, chodzi też o kwestie bezpieczeństwa. Długość drogi hamowania się wydłuża, a pokonywanie zakrętów staje się trudniejsze.
Samochód z niedopompowanymi oponami zużywa nawet o 0,3 litra więcej paliwa na każde 100 przejechanych kilometrów. Jeśli przeliczymy to na wakacyjny wyjazd z Warszawy do Makarskiej w Chorwacji (odległość około 1500 km), mówimy nawet o 9 litrach większym zużyciu na całej trasie w obie strony. To przekłada się na blisko 60 złotych niepotrzebnych kosztów!
Na zmarnowanie idzie 3 000 000 000 litrów paliwa
Trzy miliardy litrów paliwa dodatkowo zużywają Europejczycy przez złe ciśnienie w oponach. Przy założeniu średniej ceny paliwa na poziomie 6,50 zł za litr, jest to 19,5 miliarda złotych wyrzuconych w błoto.
Ciśnienie w oponach powinno być zgodne z zaleceniami producenta samochodu. Nie może być ani za niskie, ani znacząco za wysokie. Jak to sprawdzić?
Bugatti wzywa klientów do serwisu. Za darmo otrzymają opony o wartości 90 tysięcy złotych
Zalecane ciśnienie można znaleźć w różnych miejscach. Na pewno jest o tym informacja w instrukcji obsługi, ale dane można także znaleźć na słupku B kierowcy lub na klapce wlewu paliwa. Można też odwiedzić stronę internetową producenta. Warto zauważyć, że dane podawane przez producentów to minimalne wartości. Wzrost ciśnienia o 0,2 bara w stosunku do zaleceń producenta nie wpłynie negatywnie na komfort jazdy, a jednocześnie delikatnie obniży zużycie paliwa, nie wpływając przy tym na bezpieczeństwo. Taka rada pochodzi od specjalistów z ADAC.
Najlepiej mierzyć ciśnienie w oponach po kilku kilometrach jazdy. Idealna temperatura otoczenia powinna wynosić 20 stopni Celsjusza.