Trudno uwierzyć, ale Volvo EX90 zostało zaprezentowane już dwa lata temu. Pomimo premiery w 2022 roku, na drogach nie można było spotkać ani jednego egzemplarza. W przeciwieństwie do mniejszego EX30, które na dobre zagościło w salonach sprzedaży marki Volvo. I to pomimo tego, że zostało zaprezentowane później – w czerwcu 2023 roku. Z czego wynika to opóźnienie przy flagowym modelu EX90?
Produkcja elektrycznego SUV-a ruszyła pełną parą
Pierwszy egzemplarz zjechał już z taśm montażowych w fabryce w Charleston w Karolinie Południowej. Auto zostało pomalowane niebieskim lakierem Denim Blue i trafi do klienta lada dzień. Proces dostaw ruszy pełną parą w drugiej połowie tego roku.
Dlaczego przez 2 lata opóźniano wprowadzenie EX90 do produkcji? Przyczyną było wiele problemów z oprogramowaniem. Volvo nie zamierzało wypuszczać do klientów wadliwego produktu. Jak poważne mogą mieć to konsekwencje, przekonała się cała grupa Volkswagena. Niemcy pod koniec 2022 roku oficjalnie przyznali się do wielkich problemów z oprogramowaniem, które dotyczyły prawie wszystkich ich marek, w tym Skody i Cupry. W trybie ekspresowym musieli opracować aktualizacje systemów, przez co wielu klientów zraziło się do niemieckich samochodów.
Rzecz jasna, Volvo nie zdradza, co dokładnie działało wadliwie. Dwa lata dodatkowych prac nad oprogramowaniem sugerują jednak wiele problemów u podstaw, z którymi wreszcie się uporano.
Volvo EX90 to SUV naszpikowany elektryką
EX90 reklamowany jest jako najbezpieczniejszy samochód Volvo w historii. To trzyrzędowy potężny elektryczny SUV opracowany na zupełnie nowej platformie, co stanowi absolutną rewolucję dla tej marki.
Najmocniejsza wersja EX90 generuje 517 KM, co pozwala na przyspieszenie do pierwszej setki w czasie 4,9 sekundy. Producent deklaruje maksymalny zasięg elektryczny wynoszący 600 km dzięki potężnej 111-kilowatowej baterii. Istotne jest, że samochód można naładować od stanu 20% do 80% w zaledwie 30 minut.
„Paszporty akumulatorowe” obowiązkowe w UE od 2027 r. Ta marka wprowadzi je szybciej
Volvo wyceniło EX90 w Polsce od 399 990 złotych. Jednak w tej cenie klient otrzyma znacznie słabszą wersję (279 KM) z mniejszym zasięgiem i napędem tylko na tył. Ten wariant przyspiesza do pierwszej setki w 8,4 sekundy i jego maksymalny zasięg w cyklu mieszanym wynosi do 580 km według WLTP.
Warto rozważyć dopłatę do wersji Ultra Twin Motor. Choć zasięg jest tylko o 5 km większy, auto jest znacznie dynamiczniejsze – osiąga 5,9 sekundy do pierwszej setki i dysponuje napędem na cztery koła, co może przydać się w wielu sytuacjach, na przykład podczas opadów śniegu. Wariant Ultra kosztuje 479 900 złotych.