W każdym z samochodów istnieje funkcja obiegu zamkniętego w układzie wentylacji. Może się to wydawać banalne, ale nie wszyscy kierowcy wiedzą o wszystkich zastosowaniach tej opcji. Warto się przekonać, w jakich momentach uruchomienie obiegu zamkniętego przydaje się nam najbardziej.
Jak działa i jak włączyć obieg zamknięty w samochodzie?
Aby w kabinie naszego samochodu panował odpowiedni klimat, każde auto wyposażone jest w układ wentylacji. Nieistotne, czy jest on wyposażony w klimatyzację, czy też nie, zawsze znajdziesz funkcję obiegu zamkniętego. Kierowcy powinni znać wszystkie przypadki, w których warto użyć tej opcji.
Uruchomienie jej jest banalnie proste. Na panelu sterującym wentylacją wystarczy odszukać przycisk lub suwak z odpowiednim piktogramem. Jest to zazwyczaj rysunek samochodu, wewnątrz którego znajduje się strzałka zagięta o 180 stopni. Nie ma szans, żebyś pomylił ten przycisk z jakimkolwiek innym.
W zależności od modelu samochodu system w różny sposób może sygnalizować włączenie lub wyłączenie obiegu zamkniętego. Często będzie to po prostu dodatkowa dioda na przycisku, choć w starszych autach może takich „bajerów” zabraknąć.
W nowoczesnych samochodach często całe sterowanie klimatyzacją przeniesione jest do menu umieszczonego w ekranie dotykowym. Nie jest to lubiane przez wszystkich użytkowników. Na szczęście, są również producenci, który tak istotną funkcję jak obieg zamknięty „wyciągają” na zewnątrz w postaci jednego z dodatkowych przycisków fizycznych.
Włączenie obiegu zamkniętego powoduje, że do kabiny nie dostaje się powietrze z zewnątrz. Zamykają się odpowiednie klapy, które blokują dostęp powietrza do środka samochodu. W nowszych autach steruje się nimi elektrycznie, w starszych natomiast mechanicznie.
Kiedy obieg zamknięty najbardziej się przydaje?
Większość kierowców zna raczej tylko jedno zastosowanie obiegu wewnętrznego w samochodzie. Uruchamiają go w momencie, w którym zaczynają wyczuwać nieprzyjemne zapachy dochodzące z zewnątrz. Dzieje się tak chociażby gdy przejeżdżamy niedaleko wysypiska śmieci, lub gdy przed nami w korku stoi nie do końca sprawne auto.
Nie każdy natomiast wie, że obieg zamknięty pomaga nam również w momencie, w którym szybko chcemy ogrzać kabinę. Gdy wsiadamy po nocy do samochodu i mamy ochotę, aby z nawiewów dość szybko poleciało ciepłe powietrze, warto zamknąć obieg aby chłód z zewnątrz nie dostawał się do środka.
Analogicznie wygląda to podczas upałów, gdy pragniemy szybko schłodzić wnętrze naszego auta. Odgrodzenie drogi gorącego powietrza z zewnątrz ułatwi zadanie klimatyzacji i zdecydowanie wcześniej odczujemy większy komfort podróżowania w ciepłe dni.
Pamiętaj jednak, że nie powinieneś nadmiernie korzystać z obiegu zamkniętego. Po pierwsze, w określonych warunkach możesz przez to doświadczyć ograniczonej widoczności poprzez zaparowane szyby. Po drugie, dostęp świeżego powietrza z zewnątrz jest bardzo istotny dla komfortu pasażerów.