Samochody napędzane silnikiem Diesla często kojarzą nam się z czarnym dymem wydobywającym się z końcówek układu wydechowego. Jest to dość charakterystyczny obrazek, choć nie oznacza to, że jest to normalne działanie jednostki wysokoprężnej. Ciemne chmury spalin mogą się pojawić również w autach z silnikiem benzynowym. Czego kierowca powinien się w takiej sytuacji obawiać?
Czarny dym z wydechu samochodu z silnikiem Diesla
Wbrew przekonaniu niektórych osób, ciemny dym wydobywający się z wydechu samochodu z Dieslem pod maską nie jest zdrowym objawem. Jeśli zauważysz, że Twój samochód tak robi, powinieneś umówić wizytę u mechanika, który zdiagnozuje gdzie leży problem.
Tego typu objaw niestety nie zwiastuje niczego dobrego. Już samo sprawdzenie auta i zlokalizowanie usterki może potrwać dość długo i być kosztowne. Możliwości jest całkiem sporo i mechanik musi się upewnić, że znalazł właściwy powód usterki i wydobywania się czarnego dymu z wydechu.
Wśród najczęściej występujących awarii wymienia się usterkę układu doładowania, czyli turbosprężarki, niesprawne wtryskiwacze, pompa wysokiego ciśnienia, zatkany filtr powietrza lub przytkanie filtra cząstek stałych DPF. Niestety, każda z tych opcji „brzmi” dość drogo i chcąc usunąć awarię trzeba się przygotować na całkiem spory wydatek.
Czym grozi zapchany filtr DPF? Po czym poznać, że jest do wymiany i gdzie go wyrzucić?
Dalsza jazda z taką usterką to wielkie ryzyko pojawienia się kolejnych uszkodzeń. Możesz też zostać zatrzymany przez funkcjonariuszy policji, którzy nałożą mandat za poruszanie się niesprawnym pojazdem, a nawet zabiorą Ci dowód rejestracyjny. Kara w takiej sytuacji może wynosić od 20 do nawet 3000 złotych.
A co jeśli Twój benzyniak dymi na czarno?
W przypadku samochodów z jednostką benzynową również może się pojawić problem dymienia na czarno z wydechu. Podobnie jak w Dieslu, tutaj też kierowca powinien reagować jak najszybciej i udać się do mechanika po zauważeniu takich objawów. Sama diagnoza może być jednak nieco łatwiejsza niż w samochodzie z silnikiem wysokoprężnym.
Najczęstszy powód leży w układzie sterowania silnikiem, gdzie uszkodzona sonda lambda przekazuje błędne informacje. Zła mieszanka potrafi narobić kłopotów, które objawiają się właśnie wydobywaniem czarnego dymu z końcówek układu wydechowego. Oprócz tego, warto sprawdzić wtryskiwacze, które być może będą potrzebowały oczyszczenia.