Jak sprawdzić bieżnik opon? Oto najprostsza metoda z użyciem pięciozłotówki

Odpowiedni stan opon znacząco wpływa na poziom bezpieczeństwa w samochodzie. To właśnie ten kawałek gumy łączy auto z nawierzchnią i pozwala na sprawne i pewne przemieszczanie się. Żaden kierowca nie powinien lekceważyć tej kwestii i na bieżąco kontrolować ogumienie w pojeździe. Czy trzeba mieć do tego jakieś szczególne narzędzia?

Opony w samochodzie to jeden z najbardziej istotnych elementów

Ogumienie naciągane na felgi w aucie ma bardzo ważne zadanie. Musi ono wytrzymywać ciężar samochodu, przenosić potencjał jednostki napędowej na asfalt oraz odpowiadać za sterowność pojazdu. Warto więc wybierać opony jak najlepszej jakości i dbać o ich stan.

Często podróżujesz z innymi pasażerami i to w Twoich rękach jest ich bezpieczeństwo. Jazda autem na zniszczonym ogumieniu stwarza duże zagrożenie nie tylko dla Ciebie i Twoich pasażerów, ale również dla wielu innych uczestników ruchu drogowego. Nie należy tego lekceważyć.

Lamborghini Urus opona
Lamborghini Urus opona

W naszym klimacie kierowcy najczęściej wymieniają sezonowo opony z letnich na zimowe, choć coraz częściej stosowane są również produkty wielosezonowe. Producenci coraz lepiej radzą sobie z opracowywaniem tych uniwersalnych opon i podejrzewam, że będą one stale zyskiwały na popularności.

Jak sprawdzić stan bieżnika w naszych oponach?

Zacznij od zatrzymania się na płaskiej i równej nawierzchni. Wszelkie niedoskonałości drogi, czy przechylenie auta może spowodować nierównomierne ułożenie opony, co oczywiście spowoduje, że wykonasz nieprawidłowy pomiar. Aby nieco ułatwić sobie zadanie, możesz skręcić przednimi kołami, żeby uzyskać lepszy dostęp do bieżnika.

Do pomiaru grubości bieżnika możesz użyć specjalnego miernika. Koszt zakupu takiego urządzenia nie jest duży, bo wynosi od 5 do 25 złotych. Bardzo dokładnie będziesz mógł nim sprawdzić w jak dobrym, albo jak złym stanie są opony zamontowane na Twoim samochodzie.

Wibracje po naciśnięciu hamulca to oznaka awarii, która stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa

Jeśli natomiast nie posiadasz miernika, możesz użyć zwykłej suwmiarki lub jeszcze bardziej prowizorycznie skorzystać chociażby z monety. Najczęściej używa się pięciozłotówki i przyda Ci się tutaj wiedza, że jej srebrne krawędzie mają szerokość 4 milimetrów. Jeśli więc zewnętrzna krawędź monety całkowicie schowa się pod bieżnik, wtedy możesz spać spokojnie. Jeśli srebro wystaje ponad gumę, warto zacząć szukać nowych opon.

Zgodnie z polskimi przepisami, minimalna grubość bieżnika to 1.6 milimetra. Eksperci są jednak zgodni co do tego, że już poniżej 3-4 milimetrów wydłuża się droga hamowania i jazda staje się po prostu mniej bezpieczna.