W każdym zakładzie wulkanizacji jedną z najczęściej wykonywanych czynności jest wyważanie kół. Bez tego autem będzie Ci się jeździło znacznie gorzej, a nawet bardziej niebezpiecznie. Po co w ogóle się to robi i jak rozpoznać źle wyważone koło?
Po co wyważa się koła?
Koła w naszym samochodzie pełnią piekielnie ważne funkcje i jazda bez nich jest po prostu niemożliwa. To oczywistość, o której wie każdy z kierowców. Felgi, z założonymi na nich oponami, obracają się bardzo szybko, przez co panują tam naprawdę wielkie przeciążenia.
Aby jazda była bezpieczna i komfortowa, każde z kół powinno być jak najbliższe ideału. Chodzi mianowicie o rozkład masy na całej osi obrotu koła. Zarówno felgi jak i opony nigdy nie są wykonane z zegarmistrzowską precyzją i zdarzają się pewne odchyły w rozłożeniu ciężaru.
Właśnie dlatego, przy pomocy specjalnej maszyny pracownik serwisu jest w stanie dokładnie sprawdzić koło i zniwelować różnicę dokładając niewielkie ciężarki. W przypadku felg aluminiowych są one przyklejane, a na obręczach stalowych nabija się je na krawędzi.
Koło powinno trafić do samochodu dopiero po odpowiednim wyważeniu. Bez tej czynności jazda może sprawiać kłopoty, a nawet być niebezpieczna.
Jak rozpoznać źle wyważone koło?
Podczas jazdy możesz odczuć kilka różnych problemów. Jednym z najczęściej pojawiających się w przypadku źle wyważonego koła są po prostu drgania odczuwalne na kierownicy, a czasami nawet na całym nadwoziu. To sygnał, że powinieneś udać się do wulkanizatora, aby sprawdzić wyważenie kół.
Kolejny objaw, jaki możesz zaobserwować, to zarzucanie tylnej części auta podczas pokonywania zakrętów. Jeśli doświadczasz czegoś takiego, może to oznaczać że koła na tylnej osi wymagają sprawdzenia. W niektórych przypadkach kierowca może zauważyć też niepokojący szum wydawany przez opony.
Często zdarza się, że koła po prostu tracą swoje wyważenie podczas eksploatacji. Wjeżdżamy samochodem w dziury i podjeżdżamy pod krawężniki, co może wywołać uszkodzenia opon i felg. Każdy taki uszczerbek już zmienia rozkład mas na kole, co oczywiście powoduje wspomniane wyżej problemy.
Jeśli zignorujesz ten problem i dalej będziesz jeździł ze źle wyważonymi kołami, powinieneś znać jakie czekają Cię konsekwencje. Podzespoły takie jak łożyska, drążki kierownicze czy amortyzatory mogą się zużyć znacznie szybciej, więc narażasz się na dodatkowe koszty.