Jak działa zawieszenie pneumatyczne? Czy jest ono drogie w utrzymaniu?

Duża część samochodów poruszających się po drogach posiada klasyczny układ zawieszenia, w skład którego wchodzą między innymi standardowe sprężyny i amortyzatory. W bardziej komfortowych modelach, zazwyczaj marek premium, stosuje się natomiast zawieszenie pneumatyczne. Z czego się ono składa, jak działa i czy należy się obawiać zakupu samochodu z pneumatyką?

Z jakich elementów się składa i jak działa zawieszenie pneumatyczne?

W samochodach z takim rodzajem zawieszenia, zamiast standardowych sprężyn znajdziesz miechy, w których znajduje się gaz pod odpowiednim ciśnieniem. Za wtłaczanie powietrza czy azotu do komór pneumatycznych odpowiada sprężarka, ale układ może również skorzystać z gazu zgromadzonego w dodatkowym zbiorniku.

Na pokładzie takiego samochodu nie może oczywiście również zabraknąć dodatkowego komputera z odpowiednim oprogramowaniem, sensorów i zaworów. Zawieszenie pneumatyczne jest bardziej skomplikowane niż klasyczne, ale nieco inny jest sposób jego działania, a komfort jaki zapewnia jazda autem z pneumatyką jest bardzo wysoki.

W wielu przypadkach możemy odnieść wrażenie, że samochód unosi się nad drogą i bardzo płynnie pokonuje nierówności. Najlepszy efekt odczujesz w autach wysokiej klasy, które dodatkowo wykorzystują kamery i radary do skanowania drogi, a następnie przygotowują zawieszenie do pokonania zbliżającej się nierówności.

Audi A8 L 60 TFSI
Audi A8 L 60 TFSI

Osobiście miałem okazję przetestować takie zawieszenie w Audi A8 i byłem pod ogromnym wrażeniem. Przejeżdżanie przez progi zwalniające tym autem to czysta przyjemność. Niemiecka limuzyna najpierw delikatnie podnosi całe nadwozie, a następnie utrzymuje karoserię na jednym poziomie w momencie pokonywania przeszkody.

Samochody wyposażone w pneumatykę często oferują opcję regulacji prześwitu oraz siły tłumienia. W zależności od potrzeb możesz obniżyć lub podnieść auto, oraz sprawić że pokonywanie zakrętów będzie bardziej pewne. Osiągając wysoką prędkość na drodze szybkiego ruchu pojazd często dodatkowo zmniejsza prześwit aby uzyskać niższy opór aerodynamiczny.

Bać się zakupu samochodu z pneumatyką?

Nie da się ukryć, że koszt serwisowania samochodu z zawieszeniem pneumatycznym potrafi być wysoki. Więcej elementów może ulec awarii, a naprawa zazwyczaj będzie dość kosztowna. Przed zakupem, jeśli wybierasz auto używane, warto dokładnie sprawdzić cały układ, najlepiej na stacji diagnostycznej.

Do najczęstszych usterek należy po prostu nieszczelność układu. Być może widywałeś od czasu do czasu stojące na parkingu samochody, w których prześwit był nienaturalnie niski. I nie mówię tutaj o autach po tuningu. Najprawdopodobniej zawieszenie w takim wozie posiada nieszczelności i po dłuższym postoju samochód „osiada”.

Mercedes-Benz GLE 400 d 4MATIC Coupe
Mercedes-Benz GLE 400 d 4MATIC Coupe

Zdarzają się również problemy z samym poziomowaniem. Pojazd może nadal utrzymywać wysoki prześwit, ale przykładowo karoseria przechylona jest na jedną ze stron. Uszkodzeniom mogą też ulegać kompresory, które potrafią się przegrzewać.

Naprawę zawieszenia pneumatycznego rozpoczynamy diagnostyki z użyciem manometrów i elektroniki. Już samo sprawdzenie układu może kosztować w serwisie kilkaset złotych. Niestety może się zdarzyć tak, że doprowadzenie starszego układu do porządku będzie nieopłacalne i jedynym rozsądnym wyjściem pozostanie konwersja na klasyczne zawieszenie.