Gwóźdź lub wkręt w oponie w drodze na wakacje? Oto, co powinieneś zrobić

Zdarza się nam mieć pecha i dotyczy to oczywiście również sytuacji związanych z samochodem. Jedną z takich bardziej nieprzyjemnych niespodzianek jest zauważenie, że w oponie naszego auta nagle pojawiło się jakieś ciało obce. Może to być chociażby gwóźdź czy wkręt. Co powinieneś z tym zrobić?

Co robić i czego nie robić gdy zauważysz wkręt w oponie?

Jak już wspominałem wielokrotnie, i pewnie sam doskonale o tym wiesz, opony są piekielnie ważnym elementem samochodu, mającym ogromny wpływ na poziom bezpieczeństwa. Warto więc dbać o ich jak najlepszy stan, nie oszczędzać przy wymianie i zapobiegać ich uszkodzeniom.

To właśnie dzięki oponom nasz samochód dobrze trzyma się drogi i pozwala na bezpieczne pokonywanie zakrętów. Zapewnia również użytkowanie pojazdu w trudnych warunkach pogodowych, o ile oczywiście mamy gumy w odpowiednim stanie. Istotne jest utrzymywanie odpowiedniego ciśnienia w oponie, w czym może nam przeszkodzić każde ciało obce, które wbiło się w koło.

Jeśli więc zauważysz, że w bieżniku lub w ściance bocznej znajduje się wkręt, gwóźdź, czy inny podobny przedmiot, przede wszystkim zachowaj spokój. Najczęściej do utraty ciśnienia nie dojdzie natychmiastowo i będziesz mógł dojechać do wulkanizacji. Pod żadnym pozorem nie wyjmuj tego elementu z opony, gdyż narobisz sobie kłopotów.

Jak rozpoznać źle wyważone koło podczas jazdy? Wiele podzespołów zużywa się szybciej

Opona jest tak skonstruowana, że guma ściśnie ciało obce i nie pozwoli mu na łatwe wypadnięcie, dzięki czemu dalsza jazda będzie możliwa. Nie zwlekaj jednak z wizytą w serwisie i najlepiej od razu udaj się do wulkanizatora.

Jak się naprawia taką oponę?

Oczywiście, zdarzają się przypadki, w których naprawa nie będzie możliwa i trzeba będzie kupić nową oponę. Najczęściej jednak zakończy się na zaklejeniu otworu i niezbyt wysokim wydatku, rzędu 50-100 złotych. Wszystko jednak zależy od kilku czynników.

Wulkanizator oceni, czy oponę da się naprawić, oglądając wielkość ubytku, jego kształt oraz umiejscowienie. Zazwyczaj nie zakleja się dziur o średnicy większej niż 5-6 milimetrów. Niebezpieczne jest również łatanie uszkodzeń znajdujących się na bocznej ścianie opony.

Pamiętaj jednak, że zaklejenie uszkodzenia jest raczej jedynie tymczasowym rozwiązaniem i warto rozważyć zakup w niedalekiej przyszłości nowej opony. Jest to element zapewniający bezpieczeństwo i na tej kwestii nie powinniśmy oszczędzać.