Gdzie wlewa się płyn hamulcowy? Czy wymianę można przeprowadzić samodzielnie?

Miłośnicy motoryzacji bardzo często doceniają dany model samochodu ze względu na jego osiągi. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h czy prędkość maksymalna to najczęściej wymieniane parametry podczas dyskusji. Rozpędzanie to jedno, ale bardzo istotnym elementem wpływającym na bezpieczeństwo jest oczywiście skuteczność układu hamulcowego. Niezbędnym do prawidłowego jego działania jest płyn hamulcowy. Jak często go wymieniać i czy można to zrobić samodzielnie?

Podczas eksploatacji samochodu nie zapominaj o płynie hamulcowym

Zgodnie z definicją, płyn hamulcowy jest czynnikiem przenoszącym ciśnienie hydrauliczne w układzie hamulcowym. To ciecz będąca najczęściej mieszaniną eterów alkilowych glikoli etylenowych, estrów boranowych i polipropylenoglikoli z dodatkami. Dla wielu z nas brzmi to może jak czarna magia, ale płyn ten musi posiadać odpowiednią gęstość, lepkość, temperaturę wrzenia czy nie powodować pojawiania się korozji na elementach układu.

Wyróżnia się trzy rodzaje płynów hamulcowych: DOT 5.1, DOT4, oraz DOT3. Różnią się one od siebie minimalną temperaturą wrzenia. Jeśli nie jesteś przekonany, który z płynów jest odpowiedni do Twojego auta, wystarczy przeczytać informację umieszczoną na korku zbiorniczka wyrównawczego.

korek zbiornika wyrównawczego płynu hamulcowego
korek zbiornika wyrównawczego płynu hamulcowego

Sam zbiorniczek znajdziesz pod maską i rozpoznasz go po charakterystycznym symbolu na nakrętce. Jest to najczęściej ośmiokąt, wewnątrz którego narysowany jest okrąg lub koło między „nawiasami”. Nie powinieneś go pomylić ani ze zbiorniczkiem płynu do spryskiwaczy czy płynu chłodniczego. Zresztą jeśli zdałeś egzamin na prawo jazdy, to z pewnością doskonale wiesz jak wygląda zbiorniczek wyrównawczy płynu hamulcowego. Jego wskazanie często jest elementem egzaminu praktycznego.

Kiedy uzupełnić lub wymienić płyn hamulcowy? Czy da się to zrobić samodzielnie?

Jeśli wyczujesz, że w Twoim aucie musisz użyć większej siły aby prawidłowo wyhamować, może to oznaczać, że płynu w układzie jest nieco mniej, lub że dostała się do niego woda. Zaleca się wymianę płynu hamulcowego co około 40-60 tysięcy kilometrów, choć oczywiście zależy to od rodzaju samochodu. Warto zorientować się jaki interwał przewidział producent.

Myśląc o wymianie, polecam udanie się do serwisu i zlecenie tej czynności profesjonalistom. Układ hamulcowy jest bardzo istotny dla naszego bezpieczeństwa i warto mieć pewność, że zrobi to ktoś, kto ma o tym pojęcie. Nie będzie to nas zbyt dużo kosztowało, bo zazwyczaj jest to kwota w wysokości około 200 złotych.

Oczywiście, jeśli trochę znasz się na mechanice i lubisz samodzielnie majsterkować w garażu, możesz podjąć próbę wymiany płynu hamulcowego osobiście. Musisz jednak pamiętać, że przyda się druga osoba, która pomoże Ci w odpowietrzeniu całego układu.