Każdy kierowca w końcu kiedyś staje przed wyborem nowych opon do swojego samochodu. Rynek zapewnia naprawdę duży wybór i bez pomocy ze strony ekspertów może być trudno zdecydować się na odpowiedni model. Wśród rodzajów ogumienia występują również takie o nazwie Run Flat. Z pewnością każdy o nich słyszał, ale być może nie wszyscy wiedzą co je wyróżnia.
Jakie możliwości dają opony typu Run Flat?
Określenie Run Flat pochodzi z języka angielskiego i można je dosłownie przetłumaczyć na „płaską jazdę”. Chodzi oczywiście o kontynuowanie podróży z tak zwanym „flakiem”, czyli z przebitą oponą. Wszystko dzięki nieco innej, wzmocnionej konstrukcji, która jest w stanie utrzymać ciężar samochodu.
Technologia ta wcale nie jest aż taka młoda. Marka Michelin zaprezentowała pierwszy model takiej opony już w 1934 roku. Do samochodów seryjnych rozwiązanie to trafiło jednak dopiero w latach 80. ubiegłego wieku. Aktualnie w naprawdę wielu autach jest to element wyposażenia seryjnego.
Początkowo były to opony samouszczelniające, które między ściankami posiadały specjalną warstwę uszczelniacza. Szybko jednak z tego zrezygnowano, gdyż znacznie wpływało to na masę samej opony. Następną próbą był montaż specjalnego pierścienia, który miał przyjąć na siebie ciężar auta po przebiciu opony. Niestety, koszt produkcji był bardzo wysoki, a wulkanizatorzy mieli ogromny problem z montażem takiego ogumienia.
Obecnie najczęściej stosowanym rozwiązaniem są opony ze wzmocnionymi bocznymi ściankami, w których umieszcza się dodatkową warstwę gumy. To wystarczy, aby koło nie osiadło w momencie gwałtownej utraty ciśnienia i aby kierowca mógł kontynuować jazdę. Jak długo? W zależności od modelu może to być dystans nawet do 200 kilometrów. Warto jednak pamiętać, że nie wolno przekroczyć prędkości 80 km/h.
Czy warto się zdecydować na zakup takich opon?
Jak wszystko, również opony Run Flat mają swoje zalety oraz wady. Wśród zalet oczywiście należy wymienić możliwość kontynuowania jazdy po przebiciu, co daje nam większy bufor bezpieczeństwa. Nie musimy bowiem stawać w niebezpiecznym miejscu i wymieniać koła na przykład na poboczu autostrady.
Kolejną zaletą jest brak konieczności wożenia ze sobą koła zapasowego czy zestawu naprawczego. To oczywiście często zwiększa pojemność bagażnika w aucie, co może się przydać szczególnie podczas wakacyjnych wycieczek z całą rodziną.
Zapaliła się kontrolka niskiego ciśnienia w oponach. Czy można jechać dalej?
Z racji swojej konstrukcji, Run Flaty są nieco cięższe i sztywniejsze, co wpływa na komfort jazdy. Montując takie gumy w aucie możesz zauważyć pewne zmiany w prowadzeniu i zachowaniu pojazdu. Działa to też w drugą stronę. Jeśli do samochodu, w którym seryjnie był Run Flat, zamontujesz zwykłe opony, auto może się zachowywać mniej stabilnie.
Opony Run Flat są droższe w zakupie i mogą negatywnie wpływać na zużycie paliwa. Nie wszystkie warsztaty wulkanizacyjne będą też w stanie obsłużyć koło z takim rodzajem ogumienia, co również warto mieć na uwadze.