Czym grozi zapchany filtr DPF? Po czym poznać, że jest do wymiany i gdzie go wyrzucić?

Już od wielu lat zadaniem inżynierów jest tworzenie układów napędowych w taki sposób, aby były one po prostu ekologiczne. Jednym z bardzo popularnych rozwiązań jest filtr cząstek stałych. Niektórzy kierowcy uważają to za element całkowicie zbędny i stwarzający problemy. Co robić, aby nie doprowadzić do zapchania filtra DPF, kiedy go wymienić i co zrobić ze zużytą częścią?

Po co w samochodzie filtr cząstek stałych?

Filtry cząstek stałych DPF są spotykane w samochodach napędzanych silnikiem wysokoprężnym. Ten element układu wydechowego pozwala na zablokowanie wydostawania się do atmosfery szkodliwych dla środowiska cząsteczek. DPF zaczęły się pojawiać w samochodach już w latach 80. ubiegłego wieku, a od kilkunastu lat są elementem obowiązkowym w nowych samochodach.

Pierwszym koncernem, który standardowo zaczął montować filtr cząstek stałych w swoich samochodach był koncern PSA. Skrót DPF pochodzi od angielskich słów Diesel Particulate Filter. W przypadku pojazdów z silnikami benzynowymi stosuje się filtry GPF, czyli Gasoline Particulate Filter.

Ford Mustang Diesel
Ford Mustang Diesel

Sam filtr DPF wygląda jak puszka i w jej wnętrzu znajduje się bardzo gęsta struktura. Spaliny przepływają przez filtr i znajdujące się w nich cząstki stałe osiadają na chropowatych ściankach metalowych lub ceramicznych. W zależności od konstrukcji skuteczność filtra waha się od 85 do 100 procent. Maksymalnie zatem tylko 15 procent szkodliwych substancji przedostaje się do atmosfery.

Zapchany filtr DPF?

Jak już wiesz, wewnątrz filtra osadzają się cząsteczki, co oczywiście powoduje, że z biegiem czasu filtr po prostu się zapycha. Sadza i popiół wypalają się dopiero przy temperaturze około 550 stopni Celsjusza, a spaliny są znacznie „chłodniejsze”, bo mają zaledwie około 150 stopni Celsjusza. Jak więc oczyścić filtr?

Chevrolet Corvette diesel
Chevrolet Corvette diesel

Samochody najczęściej same inicjują taką procedurę wypalania filtra cząstek stałych i kierowca nawet tego nie zauważa. Niestety, nie zawsze proces ten kończy się sukcesem i zdarzają się przypadki, w których nasz DPF pozostaje przytkany. Po czym rozpoznasz, że coś jest z nim nie tak?

Po pierwsze, auto powinno to zakomunikować wyświetlając odpowiednią kontrolkę na zegarach. Wśród innych objawów pojawiają się między innymi: zwiększone zużycie paliwa, spadek mocy silnika, problemy z rozruchem, podwyższone obroty, czy ciemne spaliny wydostające się z końcówki układu wydechowego.

Aby utrzymać filtr DPF w dobrej kondycji, warto raz na jakiś czas skorzystać z dodatku do oleju napędowego. Na rynku istnieje wiele tego typu produktów, które wystarczy dolać do zbiornika paliwa. Specjalne substancje pomagają w wypalaniu cząstek z filtra i dodatkowo konserwują elementy.

Nie wyrzucaj starego filtra DPF!

Jeśli zauważysz problemy z filtrem zamontowanym w swoim samochodzie, możesz spróbować oddać go do specjalnego warsztatu zajmującego się regeneracją takich elementów. Odpowiednio dobrana chemia, wlewana do filtra pod odpowiednim ciśnieniem często pozwala na jego oczyszczenie i ponowne zamontowanie go w aucie.

Gdy natomiast już nawet regeneracja w niczym nie pomoże, nie wyrzucaj starego filtra na śmietnik. Możesz go sprzedać w skupie za całkiem niezłą sumę. Firmy zajmujące się odzyskiwaniem metali szlachetnych chętnie Ci zapłacą za Twój stary filtr DPF. Pojawia się tam chociażby cenny pallad, rod czy platyna.