Nienaganny stan techniczny naszego samochodu jest jednym z wymogów dopuszczenia go do ruchu publicznego. Jak niestety wiadomo, nie wszyscy kierowcy stosują się do tego i wyjeżdżają na ulicę autami pełnymi usterek. Stwarza to oczywiście zagrożenie nie tylko dla samych właścicieli, ale również dla innych uczestników ruchu. Jeden z elementów, którego stan dość często jest lekceważony, to hamulec ręczny.
Pamiętaj, że hamulec ręczny też musi być sprawny
W głowach niektórych użytkowników samochodów może panować błędne myślenie, że skoro danego elementu nie używa się zbyt często, to nie musi być on w pełni sprawny. Dotyczy to często hamulca ręcznego, z którego zazwyczaj korzystamy wyłącznie na postoju. W dodatku, nie wszyscy używają go za każdym razem po zaparkowaniu.
Hamulec ręczny jest częścią całego układu hamulcowego, a ten, jak się już pewnie domyślasz, musi być w pełni sprawny. Jeśli z jakiegoś powodu zatrzyma Cię policjant i zauważy, że poruszasz się autem z niesprawnym hamulcem ręcznym, możesz się spodziewać sporych kłopotów.
Największym Twoim zmartwieniem będzie zatrzymanie dowodu rejestracyjnego, konieczność wezwania lawety, naprawa usterki i wykonanie ponownego badania technicznego. Dopiero wtedy, gdy diagnosta podbije dokumenty, będziesz mógł odebrać dowód i kontynuować użytkowanie auta.
Kiedy przydaje się hamulec ręczny?
Wbrew pozorom, sytuacji w których może nam pomóc hamulec ręczny jest całkiem sporo. Nie nadaje się on jedynie do stabilizowania pojazdu na postoju, ale ma również wiele innych funkcji, o których kierowcy zapominają.
Jedną z nich jest chociażby pomoc w ruszaniu pod górkę na wzniesieniu. Ta czynność jest elementem obowiązkowym podczas zdawania praktycznego egzaminu na prawo jazdy, więc każdy kto posiada uprawnienia powinien potrafić ją wykonać.
Czy trzeba docierać nowe hamulce? Jak jeździć po ich wymianie?
Hamulec ręczny może nam również uratować sytuację w momencie, w którym standardowy hamulec nożny nas zawiedzie. Wtedy możemy spróbować zaciągnąć ręczny i być może dzięki niemu uda nam się uniknąć zderzenia. Należy jednak pamiętać, że hamulec ręczny działa na tylnej osi i nie z tak mocną siłą jak główny układ.
Aby ręczny w Twoim samochodzie służył jak najdłużej, warto stosować się do pewnych zasad. Przede wszystkim, korzystaj z niego regularnie, co zapobiegnie korodowaniu jego elementów. Zaciągaj hamulec do końca, dzięki czemu nigdy nie zapomnisz, że zaciągnąłeś go tylko delikatnie i bez jego zwalniania ruszysz do przodu, co oczywiście spowoduje nadmierne zużycie komponentów.
Warto też pamiętać, aby ograniczać zaciąganie ręcznego podczas mrozu. No chyba, że faktycznie korzystasz z niego każdego dnia, gdyż częste ruchy linki nie dopuszczą do pojawienia się korozji, a co za tym idzie, elementy układu nie zamarzną i nie sprawią Ci kłopotów.