Każdy z silników spalinowych ma swój określony zakres obrotów, w którym jest w stanie pracować. Jednostki wysokoprężne są najbardziej efektywne raczej w niskiej partii obrotomierza, natomiast wolnossące silniki benzynowe uwielbiają, gdy kręci się je wyżej. Kiedy nie można przesadzać z wysokimi obrotami i jakie mogą być tego konsekwencje?
Miłośnicy motoryzacji uwielbiają wysokie obroty
Silniki benzynowe pracujące na bardzo wysokich obrotach potrafią przyprawiać o ciarki u większości miłośników motoryzacji. Wystarczy wspomnieć chociażby o 4.0 litrowych bokserach Porsche, które kręcą się do 9 000 obrotów na minutę. Nie jest to oczywiście jeszcze szczyt, gdyż na przykład 12-cylindrowa jednostka Astona Martina potrafi osiągnąć nawet ponad 11 000 obrotów na minutę.
Motor kręcący się tak wysoko wytwarza zazwyczaj bardzo imponujący dźwięk, co jest uwielbiane przez fanów motoryzacji. Niestety, wraz z przechodzeniem na elektromobilność, tego typu zachwyty będą nam towarzyszyły coraz rzadziej. Na szczęście, nadal są marki, takie jak Ferrari, które zapowiadają produkcję silników V12 tak długo, jak będzie to tylko możliwe, czyt. zgodne z przepisami.
Oprócz przeciążeń związanych z przyspieszaniem czy pokonywaniem zakrętów, to właśnie głośna praca silnika wywołuje emocje w kierowcy. Bardzo często to właśnie ten dźwięk jest dla nas bardziej imponujący niż odczucia z rozpędzania się i szybkiego wchodzenia w zakręty.
Czy wysokie obroty mogą popsuć nasz silnik?
Wszystko zależy od tego w jakich okolicznościach będziesz wykorzystywał górną partię obrotów. Wystarczy unikać pewnych zachowań aby zniwelować ryzyko wystąpienia awarii jednostki napędowej.
Przede wszystkim, należy pozwolić silnikowi się rozgrzać. Aby olej odpowiednio nasmarował komponenty jednostki napędowej i uzyskał w pełni swoje właściwości, musi chwilę popracować i osiągnąć konkretną temperaturę. Warto więc po uruchomieniu auta trochę odczekać i pojeździć spokojniej.
Wkręcając silnik na wysokie obroty musisz się oczywiście liczyć również ze zwiększonym zużyciem paliwa. Oprócz tego, szybciej będą się zużywać komponenty silnika, co może też zwiększyć ryzyko pojawienia się usterki. Możesz zatem śmiało kręcić swoją jednostkę wysoko, ale nie wykonuj tego zbyt często, szczególnie wtedy gdy nie ma takiej konieczności.