Pojazdy wyposażone w instalację gazową są bardzo częstym widokiem na polskich drogach. Nasi rodacy pokochali ten rodzaj paliwa i bardzo chętnie modyfikują swoje auta, aby dostosować je do gazu LPG. Jedną z największych zalet tego rozwiązania jest znacznie lepsza ekonomia jazdy. Czy instalacja LPG ma jakieś wady? Czy samochód po przełączeniu na gaz staje się słabszy?
Co daje instalacja LPG w samochodzie?
Największą zaletą i tym, co najmocniej przekonuje właścicieli samochodów do montażu instalacji LPG jest ekonomia jazdy. Wynika to ze znacznie tańszego kosztu zakupu paliwa na stacji benzynowej. Aktualnie (na dzień pisania artykułu) za litr benzyny Pb95 trzeba w Polsce zapłacić średnio 6,42 zł. Litr gazu LPG to natomiast zaledwie 2,69 zł, czyli ponad dwukrotnie mniej.
Owszem, oba paliwa mają różną kaloryczność i aby silnik pracował w odpowiedni sposób musi spalić nieco więcej gazu niż benzyny. Średnia różnica w zużyciu to natomiast między 10 a 20 procent. Jeśli więc Twój samochód na benzynie pali około 10 litrów benzyny w mieście, po przełączeniu na gaz będzie to nie więcej niż 12 litrów na 100 kilometrów. Oczywiście, wszystko zależy od konkretnego auta i stylu jazdy.

Pomimo tego, że wóz potrzebuje nieco więcej litrów paliwa na przejechanie dystansu 100 kilometrów, i tak na tym zaoszczędzisz. Niższa cena zakupu gazu pozostawi w Twoim portfelu większą ilość gotówki. Mówi się, że koszt montażu instalacji LPG potrafi się zwrócić już po pokonaniu około 10 tysięcy kilometrów.
Na polskim rynku dostępne są również samochody, które już seryjnie wyjeżdżają z salonów z instalacją LPG. Najbardziej popularnym przykładem są modele Dacii, ale znajdziesz takie rozwiązanie również w pewnych autach marek Renault, Hyundai, Kia, Ssangyong czy Skoda.
Gdzie najczęściej montuje się zbiorniki LPG w samochodach i czy jazda na gaz się opłaca?
Czy na LPG silnik generuje niższą moc?
Wśród miłośników motoryzacji krąży wiele mitów na ten temat. Często wypowiadają się osoby, które nigdy nie prowadziły nawet auta z instalacją gazową, tylko „coś słyszały”. Otóż owszem, silnik zasilany benzyną generuje nieco lepsze parametry niż ta sama jednostka napędzana gazem, ale różnica jest wręcz niezauważalna.
Silnik na gazie wygeneruje trochę niższą moc, ale raczej tego nie odczujesz. Szacuje się, że różnica wynosi nie więcej niż 4 procent, więc nie wpływa to znacząco na osiągi. Różnica w przyspieszaniu powinna wynosić ułamek sekundy, więc nie będzie to dla Ciebie zauważalne.
Jeśli więc zastanawiasz się nad montażem instalacji do swojego samochodu, nie powinieneś się martwić o spadek osiągów. Twoje auto nadal będzie dynamiczne i nie zauważysz problemów chociażby przy wyprzedzaniu. Jazda na gazie szybko zapewni Ci oszczędności, a koszt instalacji zwróci się w mgnieniu oka.