Czy poduszki powietrzne w starszych samochodach wymagają wymiany?

Być może jeszcze pamiętasz czasy, w których czytając o nowych samochodach jedną z najbardziej imponujących informacji była liczba obecnych na pokładzie poduszek powietrznych. W latach 90. ubiegłego wieku najczęściej były to dwie sztuki, po jednej dla kierowcy i pasażera. Następnie do gry wchodziły kurtyny powietrzne, poduszki boczne czy kolanowe. Dziś raczej żaden producentów nie chwali się już liczbą poduszek, a po prostu ogólnym wynikiem testów zderzeniowych.

Jak działa poduszka powietrzna?

Jeśli nigdy nie interesowałeś się kwestią pasywnych systemów bezpieczeństwa w samochodach, możliwe że nie do końca wiesz jak działa i jak skonstruowana jest poduszka powietrzna. W skrócie jest to odpowiednio ukształtowany „worek” wykonany z tkaniny nylonowo-bawełnianej lub poliamidowej, który rozmieszczany jest w różnych miejscach pojazdu. Najczęściej znajdziesz go w kierownicy, w desce rozdzielczej przed fotelem pasażera, w słupkach, a czasami nawet w podsufitce.

W momencie wystąpienia zagrożenia dla zdrowia lub życia pasażerów, czyli podczas wypadku, czujniki umieszczone w konstrukcji auta wysyłają odpowiedni sygnał do generatora gazu. W zależności od rodzaju uderzenia system potrafi aktywować tylko niektóre z poduszek. Worek napełnia się gazem już kilka tysięcznych sekundy po uderzeniu, dzięki czemu osoby przebywające w aucie natychmiast są „otulane” przez poduszki. Nacisk ciała powoduje wypchnięcie gazu z worka, co zapewnia odpowiednią amortyzację.

Mercedes EQA EQS SUV test zderzeniowy
Mercedes EQA EQS SUV test zderzeniowy

Każdy kierowca powinien wiedzieć, że podczas jazdy należy zapinać pasy bezpieczeństwa. To właśnie one nieco opóźniają moment uderzenia w poduszkę, dzięki czemu człowiek nie zetknie się z bardzo twardym, dopiero co napełnionym workiem. Osoby, które przewożą dzieci w fotelikach na przednim siedzeniu, muszą pamiętać o opcji wyłączenia jednej z poduszek. Wystrzał prosto w zamontowany tyłem do kierunku jazdy fotelik to bardzo niepożądana sytuacja.

Działanie poduszki powietrznej może mieć też pewne negatywne skutki. Przykładowo, sam wybuch jest bardzo głośny i szacuje się go na około 160 decybeli. To jest w stanie spowodować uszkodzenia słuchu. Dodatkowo, w niektórych przypadkach dochodzi do uszkodzeń gałek ocznych, szczególnie rogówek, w związku z mocnym uderzeniem głową o poduszkę.

Czy poduszki powietrzne trzeba wymieniać?

Teoretycznie nie musisz się martwić czasem żywotności poduszek powietrznych. Są one skonstruowane w taki sposób, żeby działały przez cały okres używania samochodu. Są jednak pewne przypadki, w których wymiana jest konieczna i niestety zazwyczaj będziesz musiał za to całkiem sporo zapłacić.

Volvo S80
Volvo S80

Poduszki są jednorazowe, więc naturalnym jest, że po każdym zderzeniu, jeśli sam samochód da się naprawić, należy wymienić poduszki powietrzne na nowe. Oczywiście tylko te, które wystrzeliły podczas uderzenia. Nie naprawia się zużytych poduszek i nie są one wielokrotnego użytku.

Innym powodem do wymiany może być usterka poduszki zamontowanej w aucie. Takiej, która jeszcze nie miała okazji spełnić swojego zadania. O konieczności udania się do serwisu powinna Cię poinformować odpowiednia kontrolka na zegarach lub komunikat wyświetlany na komputerze pokładowym.