Czy opłaca się jeździć „na luzie”? To pozorna oszczędność

Są wśród nas kierowcy, którzy błędnie uważają iż wrzucanie „na luz” podczas jazdy jest ekonomiczne i zapewnia im oszczędności. Niestety, nie tylko może nas to narazić na większe koszty, ale również bywa niebezpieczne. Jak zatem prawidłowo poruszać się samochodem wyposażonym w ręczną skrzynią biegów?

Jazda na luzie wcale nie zapewni Ci oszczędności

Niektórym może się wydawać, że jeśli wrzucą bieg jałowy, to niskie obroty silnika zapewnią im oszczędności w postaci znacznie niższego spalania. W rzeczywistości okazuje się, że wtedy mogą pojawić się pewne zagrożenia, a my zużywamy komponenty naszego auta w większym stopniu.

Wrzucanie na luz, chociażby podczas dojeżdżania do skrzyżowania, na którym świeci się czerwone światło, nie jest dobrym nawykiem. W miarę możliwości powinniśmy oszczędzać nasz układ hamulcowy i zmniejszać prędkość korzystając z silnika. Jak? Po wystarczy w odpowiedni sposób redukować biegi, czyli wykonać tak zwane hamowanie silnikiem.

Gordon Murray T.33 Spider
Gordon Murray T.33 Spider

Klocki i tarcze hamulcowe będą nam za to wdzięczne, gdyż po prostu mniej się będą zużywały. Z pewnością wiesz jak kosztowny potrafi być serwis układu hamulcowego i wymiana wspomnianych wyżej komponentów. „Oszczędności” zdobyte podczas toczenia się na luzie są przy tym praktycznie niczym.

Pojawia się tu również kwestia bezpieczeństwa. Gdy wrzucasz na luz podczas jazdy, w pewnym sensie tracisz kontrolę nad samochodem. W przypadku pojawienia się nagłego niebezpieczeństwa na drodze jesteś zmuszony wykonać dodatkowe czynności, aby sprawnie przyspieszyć. Konieczne jest bowiem wciśnięcie sprzęgła i wrzucenie biegu, co zajmuje cenne sekundy.

Co zrobić, gdy bieg nie chce wejść? Jak jeździć, aby nie uszkodzić skrzyni biegów?

Kiedy używać biegu jałowego w samochodzie?

Nie ma tak naprawdę zbyt wielu takich sytuacji. Do głowy przychodzi jedynie moment, w którym nagle stajemy w dużym korku i mamy świadomość, że przez dłuższy czas nie ruszymy z miejsca. Wtedy warto wrzucić luz, zaciągnąć ręczny i czekać na to co się wydarzy dalej.

Nie poleca się również pozostawiania samochodu na luzie po zaparkowaniu. Najbezpieczniej jest wrzucić bieg oraz oczywiście zaciągnąć hamulec ręczny. Wtedy będziesz miał pewność, że wracając do samochodu zastaniesz go w tym samym miejscu, w którym go pozostawiłeś.