Niektórzy kierowcy aż trzęsą się z nerwów słysząc skrót DPF. Filtr cząstek stałych, montowany w samochodach z silnikiem Diesla, potrafi być kłopotliwy dla użytkowników. O problemie z tym konkretnym elementem może świadczyć świecąca się kontrolka DPF na zegarach. Co dokładnie ona oznacza i co należy wtedy zrobić?
Filtr DPF „ratuje” środowisko i trzeba niego dbać
Niedawno przyjrzeliśmy się filtrom DPF, sprawdziliśmy jak one działają, jakie są ich zalety i jak ocenić czy ten element w naszym samochodzie jest zapchany. Więcej na ten temat możesz przeczytać w poprzednim wpisie i myślę, że warto zgłębić swoją wiedzę na ten temat.
Zobacz również
Masywna terenówka za 163 tys. zł wjeżdża do Europy. Polska może być następnym rynkiem po hiszpańskim
Nie jest to najnowszy SUV, ale za to nie ma problemów z częściami. Za 101 700 zł wyjedziesz z salonu
Kompaktowy SUV z Europy za 76 400 zł zaboli Baica 3. Oferuje duży ekran dotykowy, kamerę cofania i 17-calowe felgiJak o każdy komponent w naszym samochodzie, również o filtr należy odpowiednio dbać. Jeśli jednak sprawisz, że mocno się zapcha, może się okazać, że konieczna będzie jego wymiana. W niektórych przypadkach nawet profesjonalne czyszczenie i regeneracja może się okazać mało skuteczna.
Czym grozi zapchany filtr DPF? Po czym poznać, że jest do wymiany i gdzie go wyrzucić?
Filtr DPF odpowiada za znaczne ograniczenie wydostawania się szkodliwych cząsteczek spalin z układu wydechowego do atmosfery. Specjalnie skonstruowany filtr zatrzymuje od 85 do 100 procent niebezpiecznych substancji, dzięki czemu nasze środowisko staje się zdrowsze. Jest to obowiązkowy element wyposażenia w samochodach z Dieslem już od kilkunastu lat.
Co zrobić, gdy na zegarach świeci się kontrolka DPF?
Komputer w naszym samochodzie może nam dać znać, że z filtrem DPF zamontowanym w układzie wydechowym jest coś nie tak. Każdy kierowca z pewnością od razu zauważy charakterystyczną kontrolkę na zegarach. Jest to symbol tłumika układu wydechowego z kropkami w środku i ma on kolor żółty lub pomarańczowy.
Jeśli właśnie zapaliła Ci się taka ikonka, może to oznaczać że filtr został zapchany. Komputer sprawdza ciśnienie w układzie przed i za filtrem, dzięki czemu jest w stanie zauważyć, że coś jest nie tak. Warto w takim przypadku udać się do specjalisty, który fachowym okiem zweryfikuje co należy zrobić dalej.

Mechanik powinien być w stanie stwierdzić, czy wystarczy czyszczenie, regeneracja filtra, czy też konieczna jest wymiana na nowy. Ta ostatnia opcja to ewentualność raczej tylko w przypadku mechanicznego uszkodzenia filtra DPF.
Problemy z tym elementem często pojawiają się w autach, które niezbyt często pokonują dłuższe trasy i użytkownicy poruszają się nimi jedynie na krótkich dystansach po mieście. Samochodem z Dieslem trzeba od czasu do czasu wyruszyć w nieco dłuższą trasę i utrzymać przez pewien czas nieco wyższą prędkość.
Jeśli chodzi o czyszczenie czy regenerację filtra DPF, polecamy udanie się do warsztatu specjalizującego się właśnie w tej kwestii. Na rynku istnieje sporo firm, które świadczą usługi tego typu, znają się głównie na tym i mają w tym spore doświadczenie.



