Czy kolor płynu chłodniczego ma znaczenie? Istnieje aż sześć różnych kolorów

Odpowiedni poziom płynu chłodniczego w samochodzie pozwala silnikowi na sprawne działanie utrzymując odpowiednią temperaturę. Warto na bieżąco sprawdzać stan w zbiorniczku wyrównawczym i w razie potrzeby uzupełnić gdy płynu jest zbyt mało. Co możemy wtedy dolać? Czy kolor płynu chłodniczego ma jakiekolwiek znaczenie?

Czym jest płyn chłodniczy i jak często go wymieniać?

Na rynku możesz się spotkać z płynami chłodniczymi trzech różnych typów: IAT, OAT oraz HOAT. Każdy z nich składa się z glikolu oraz wody, lecz różnią się od siebie rodzajem dodatków. Płyn IAT posiada w swoim składzie sole nieorganiczne, przez co jego trwałość nie jest najlepsza i określa się ją na okres około dwóch lat.

Płyn chłodniczy typu OAT został wzbogacony przez sole organiczne, dzięki czemu udało się wydłużyć jego żywotność. Tutaj producenci zalecają wymianę płynu co maksymalnie pięć lat. W odróżnieniu od płynów IAT, które niezbyt dobrze działają w chłodnicach aluminiowych, płyn OAT jest idealny do układów zbudowanych właśnie z tego metalu.

Ostatni rodzaj jest najmłodszym wynalazkiem i mam tu na myśli płyn chłodniczy HOAT. Jest to rozwiązanie hybrydowe, które w swoim składzie posiada zarówno sole organiczne jak i nieorganiczne. W tym przypadku płyn będzie się spisywał prawidłowo przez okres około pięciu lat.

Czy możliwe jest samodzielne „nabicie” klimatyzacji w samochodzie? Można zaoszczędzić sporo pieniędzy

Czy kolor płynu chłodniczego ma jakiekolwiek znaczenie?

W przekonaniu niektórych osób nadal krąży przeświadczenie, że należy uzupełniać stan płynu chłodniczego środkiem tylko i wyłącznie o takim samym kolorze. Aktualnie na rynku możesz znaleźć płyny czerwony, fioletowy, różowy, pomarańczowy, niebieski i zielony.

Mieszanie kolorów jest dozwolone, ale tylko pod warunkiem, gdy używasz płynu tego samego typu. W zależności od wieku samochodu może to być płyn G11, G12, G12+, G12++ oraz G13. Różnią się one od siebie przede wszystkim zawartością krzemianu.

Na kolor danego płynu wpływa tylko i wyłącznie barwnik w nim zawarty. Ma on pomóc głównie w identyfikacji ewentualnych rozszczelnień w układzie chłodniczym. Po prostu dzięki jaskrawemu kolorowi jest on zdecydowanie lepiej zauważalny dla mechanika.