Rodziny przeglądające oferty sprzedaży samochodów najczęściej kierują swój wzrok w stronę SUV-ów. Tego typu auta zapewniają przestronne wnętrze i zwiększony prześwit ułatwiający przemieszczanie się. Aktualnie prawie każdy producent posiada w swojej gamie SUV-a, więc każdy klient powinien znaleźć coś dla siebie. Przeglądając rynek aut używanych da się znaleźć auta, które zdążyły już mocno stracić na wartości, przez co stają się dostępne dla szerszego grona. Jednym z takich przykładów jest Audi Q7 drugiej generacji 4M z najmocniejszym Dieslem pod maską.
Audi Q7 to flagowy SUV producenta z Ingolstadt, który całkiem niedawno przeszedł drugi już facelifting. Generacja o oznaczeniu 4M oferowana jest od 2015 roku, więc już od prawie 10 lat. To bardzo długi cykl życia i co ciekawe, Audi wcale nie ma zamiaru go szybko zakończyć.
Największy SUV z czterema pierścieniami w grillu dostępny jest w naprawdę wielu wariantach napędowych. Oprócz standardowych silników benzynowych i wysokoprężnych są tu również hybrydy typu plug-in. W jednej z nich, o oznaczeniu 3.0 TDI e-tron, głównym motorem jest jednostka Diesla, a cały zestaw oferuje moc 373 koni mechanicznych. Taki wariant jest jednym z najmocniejszych Diesli w Q7.
Audi Q7 jeszcze nigdy nie było tak ładne. Ten silnik ucieszy Polaków
Na szczycie wysokoprężnej oferty znajduje się jednak coś jeszcze innego. Mam tu na myśli Audi SQ7, które w latach 2016-2018 oraz 2019-2020 sprzedawano właśnie z silnikiem Diesla. Aktualnie oznaczenie SQ7 oznacza mocne, benzynowe V8 o mocy 507 koni mechanicznych, które przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,1 sekundy.
Audi SQ7 TDI za ułamek ceny
Pod maską wysokoprężnego Audi SQ7 pracuje podwójnie turbodoładowany silnik Diesla o pojemności 4.0 litrów. Generuje on 435 koni mechanicznych oraz potężne 900 niutonometrów momentu obrotowego. Ważący około 2400 kilogramów SUV potrafi rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 4,8 sekundy, a jego prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Nieźle, jak na 7-osobowe auto mierzące ponad 5 metrów długości.
Przy tak imponujących osiągach, Audi SQ7 TDI zadowala się niewielką ilością paliwa. Według deklaracji producenta, dla egzemplarzy produkowanych w latach 2016-2018 średnie zużycie wynosi 7,2-7.6 litra na 100 kilometrów. Nowsze auta, z roczników 2019-2020 to już więcej, bo 9.1-9.8 litra na setkę, choć nadal uważam to za świetny wynik.
Flagowy SUV nie mógł być oczywiście tani. W 2019 roku cena zakupu Audi SQ7 TDI zaczynała się od 449 900 złotych brutto. Wystarczyło oczywiście dorzucić kilka opcji i magiczna bariera pół miliona złotych pękała w oka mgnieniu. Wtedy nie każdy mógł sobie pozwolić na wejście w posiadanie dużego SUV-a klasy premium, ale na drogach pojawiło się całkiem sporo egzemplarzy.
Obecnie trzeba wydać znacznie mniej aby postawić pod swoim domem takie auto. Na polskim rynku znajdziesz naprawdę sporo używanych egzemplarzy Audi SQ7 TDI. Przeglądając polskie portale z ogłoszeniami udało mi się znaleźć egzemplarze kosztujące już nawet około 160 000 złotych. To zaledwie 30 procent ceny nowego egzemplarza z podstawowym wyposażeniem.
Kupując samochód używany warto jednak bardzo dokładnie sprawdzić historię auta i stan jego silnika. 4.0 litrowe jednostki wysokoprężne potrafią być kapryśne i należy się upewnić, że nie wchodzimy na minę. W sieci znajdziesz mnóstwo informacji na temat jednostki napędowej o oznaczeniu CZAC i najczęściej występujących w niej problemów.