Marka Renault niestety już coraz słabiej kojarzy się nam ze sportowymi emocjami. Modele takie jak Clio R.S. czy Megane R.S. zostały już niestety wycofane ze sprzedaży, a szkoda, bo zapewniały naprawdę mnóstwo frajdy z jazdy. Francuski producent nie zostawia jednak swoich klientów zupełnie z niczym. Z pewnością nie wszyscy uznają to za odpowiedni substytut, ale jestem przekonany, że znajdą się na niego chętni. Mam tu na myśli nowe Renault Rafale w topowej wersji E-Tech 4×4, przygotowane we współpracy z Alpine.
Nowe Renault Rafale miało swoją premierę w czerwcu 2023 roku. Niejednokrotnie podkreślałem już, że stylistyka nowych modeli tej marki naprawdę bardzo trafia w moje gusta. Francuzom udało się znaleźć bardzo efektowne linie, zarówno w Rafale, Scenicu E-Tech czy najnowszym Symbioz.
Oto zupełnie nowy SUV Renault Rafale. “Francuzi chcą przejąć klientów BMW i Mercedesa” (wideo)
Rafale jest SUV-em segmentu D z bardzo popularnym ostatnio nadwoziem w stylu coupe. W odpowiedniej specyfikacji kolorystycznej i z dużymi felgami wóz prezentuje się naprawdę imponująco i z pewnością będzie przyciągał uwagę na drodze.
Początkowo zaprezentowano Rafale w jednej wersji napędowej, którą znamy już chociażby z Renault Espace. Benzynowy silnik 3-cylindrowy o pojemności 1.2 litra z układem hybrydowym generuje tam 200 koni mechanicznych. To jednak nie wszystko, na co stać Francuzów.
Renault Rafale z nowym napędem E-Tech 4×4
Już jesienią 2024 roku do salonów trafi topowa wersja napędowa, która oferuje aż 300 koni mechanicznych i napęd na cztery koła. Podobne parametry oferuje chociażby bardzo popularna Cupra Ateca, która moim zdaniem nieco ustępuje Renault pod względem stylistyki.
Pod maską flagowego Rafale, podobnie jak w słabszej wersji, również pracuje benzynowy silnik 1.2. Inżynierowie zmienili jednak turbosprężarkę, dzięki czemu udało się uzyskać nie 131 a 150 koni mechanicznych.
Zastosowana została również dodatkowa jednostka elektryczna, która napędza tylne koła. Mamy tutaj zatem 150 koni mechanicznych z motoru spalinowego, 34 konie mechaniczne ze zintegrowanego rozrusznika HSG, 68 koni mechanicznych z jednostki elektrycznej na przedniej osi oraz 136 koni mechanicznych z drugiego silnika elektrycznego z tyłu.
![2024 Renault Rafale E-Tech 4x4](https://motofilm.pl/wp-content/uploads/2024/05/x2024-Renault-Rafale-E-Tech-4x4-1-654x368.jpg.pagespeed.ic.aOhE1KVa80.jpg)
Tak skomplikowany układ pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6.4 sekundy i zapewnia bardzo dobrą elastyczność rozpędzając auto od 80 do 120 km/h w równe 4.0 sekundy. Pokonanie dystansu 1000 metrów ze startu zatrzymanego zajmuje natomiast 26.9 sekundy.
Może więc Renault Rafale E-Tech 4×4 nie jest tak szybkie jak Cupra Ateca o tej samej mocy, ale z pewnością będzie się zadowalało mniejszą ilością paliwa. Hybryda pozwoli na pokonanie nawet do 100 kilometrów w trybie w pełni bezemisyjnym (WLTP).
Jest to układ hybrydowy typu plug-in, więc baterię o pojemności 22 kWh możesz ładować z zewnątrz. Zapewniając maksymalną moc 7.4 kW uzupełnianie stanu akumulatora od 0 do 100 procent zajmie niecałe 3 godziny.
Specjalna wersja ulepszona przez Alpine
Renault Rafale E-Tech 4×4 będzie dostępne w dwóch wersjach wyposażenia: Esprit Alpine oraz Atelier Alpine. W tej drugiej znajdziesz zupełnie inny układ zawieszenia, przy którym pracowali inżynierowie ze sportowej marki Alpine.
![2024 Renault Rafale E-Tech 4x4](https://motofilm.pl/wp-content/uploads/2024/05/x2024-Renault-Rafale-E-Tech-4x4-3-654x368.jpg.pagespeed.ic.yqjoTLsug0.jpg)
Wspomniany układ wykorzystuje dodatkową kamerę wielofunkcyjną i działa w sposób predykcyjny. W skrócie, auto skanuje drogę przed nami i dostosowuje pracę zawieszenia przy każdym z kół w taki sposób, aby zapewnić jak najlepszą amortyzację.
Dodatkowo, Alpine opracowało zupełnie nowe podzespoły takie jak amortyzatory, sprężyny, stabilizatory czy nawet 21-calowe felgi aluminiowe. Na ekskluzywne dla tej wersji obręcze naciągnięte są opony Continental, zapewniające jeszcze lepszą trakcję.
![2024 Renault Rafale E-Tech 4x4](https://motofilm.pl/wp-content/uploads/2024/05/x2024-Renault-Rafale-E-Tech-4x4-4-654x368.jpg.pagespeed.ic.iUxJX_5NyS.jpg)
Francuzi zajęli się również kalibracją elektroniki. Dzięki temu praca układu hamulcowego, hamowania rekuperacyjnego czy kontroli stabilności jazdy będą działały nieco inaczej. Rafale E-Tech 4×4 Atelier Alpine będzie posiadało jeszcze bardziej sportowy charakter niż wersja Esprit Alpine.
O zwinność nie ma się co martwić, gdyż na pokładzie znajdziesz znany już nam układ czterech kół skrętnych. Takiego rozwiązania próżno szukać w usportowionej Atece.
Ceny 300-konnego Rafale Renault jeszcze niestety nie ujawniło. Wersja z hybrydą o mocy 200 koni mechanicznych startuje w Polsce od kwoty 192 900 złotych brutto za wariant wyposażenia Techno oraz od 210 900 złotych brutto za odmianę Alpine Esprit.