Tak wygląda wielki problem Cupry. Nowiutki SUV ma 300 KM, napęd 4×4 i pilnowali go specjaliści ze znanej sportowej marki

Marka Renault niestety już coraz słabiej kojarzy się nam ze sportowymi emocjami. Modele takie jak Clio R.S. czy Megane R.S. zostały już niestety wycofane ze sprzedaży, a szkoda, bo zapewniały naprawdę mnóstwo frajdy z jazdy. Francuski producent nie zostawia jednak swoich klientów zupełnie z niczym. Z pewnością nie wszyscy uznają to za odpowiedni substytut, ale jestem przekonany, że znajdą się na niego chętni. Mam tu na myśli nowe Renault Rafale w topowej wersji E-Tech 4×4, przygotowane we współpracy z Alpine.

Nowe Renault Rafale miało swoją premierę w czerwcu 2023 roku. Niejednokrotnie podkreślałem już, że stylistyka nowych modeli tej marki naprawdę bardzo trafia w moje gusta. Francuzom udało się znaleźć bardzo efektowne linie, zarówno w Rafale, Scenicu E-Tech czy najnowszym Symbioz.

Oto zupełnie nowy SUV Renault Rafale. “Francuzi chcą przejąć klientów BMW i Mercedesa” (wideo)

Rafale jest SUV-em segmentu D z bardzo popularnym ostatnio nadwoziem w stylu coupe. W odpowiedniej specyfikacji kolorystycznej i z dużymi felgami wóz prezentuje się naprawdę imponująco i z pewnością będzie przyciągał uwagę na drodze.

Początkowo zaprezentowano Rafale w jednej wersji napędowej, którą znamy już chociażby z Renault Espace. Benzynowy silnik 3-cylindrowy o pojemności 1.2 litra z układem hybrydowym generuje tam 200 koni mechanicznych. To jednak nie wszystko, na co stać Francuzów.

Renault Rafale z nowym napędem E-Tech 4×4

Już jesienią 2024 roku do salonów trafi topowa wersja napędowa, która oferuje aż 300 koni mechanicznych i napęd na cztery koła. Podobne parametry oferuje chociażby bardzo popularna Cupra Ateca, która moim zdaniem nieco ustępuje Renault pod względem stylistyki.

Pod maską flagowego Rafale, podobnie jak w słabszej wersji, również pracuje benzynowy silnik 1.2. Inżynierowie zmienili jednak turbosprężarkę, dzięki czemu udało się uzyskać nie 131 a 150 koni mechanicznych.

Zastosowana została również dodatkowa jednostka elektryczna, która napędza tylne koła. Mamy tutaj zatem 150 koni mechanicznych z motoru spalinowego, 34 konie mechaniczne ze zintegrowanego rozrusznika HSG, 68 koni mechanicznych z jednostki elektrycznej na przedniej osi oraz 136 koni mechanicznych z drugiego silnika elektrycznego z tyłu.

2024 Renault Rafale E-Tech 4x4
2024 Renault Rafale E-Tech 4×4

Tak skomplikowany układ pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6.4 sekundy i zapewnia bardzo dobrą elastyczność rozpędzając auto od 80 do 120 km/h w równe 4.0 sekundy. Pokonanie dystansu 1000 metrów ze startu zatrzymanego zajmuje natomiast 26.9 sekundy.

Może więc Renault Rafale E-Tech 4×4 nie jest tak szybkie jak Cupra Ateca o tej samej mocy, ale z pewnością będzie się zadowalało mniejszą ilością paliwa. Hybryda pozwoli na pokonanie nawet do 100 kilometrów w trybie w pełni bezemisyjnym (WLTP).

Jest to układ hybrydowy typu plug-in, więc baterię o pojemności 22 kWh możesz ładować z zewnątrz. Zapewniając maksymalną moc 7.4 kW uzupełnianie stanu akumulatora od 0 do 100 procent zajmie niecałe 3 godziny.

Specjalna wersja ulepszona przez Alpine

Renault Rafale E-Tech 4×4 będzie dostępne w dwóch wersjach wyposażenia: Esprit Alpine oraz Atelier Alpine. W tej drugiej znajdziesz zupełnie inny układ zawieszenia, przy którym pracowali inżynierowie ze sportowej marki Alpine.

2024 Renault Rafale E-Tech 4x4
2024 Renault Rafale E-Tech 4×4

Wspomniany układ wykorzystuje dodatkową kamerę wielofunkcyjną i działa w sposób predykcyjny. W skrócie, auto skanuje drogę przed nami i dostosowuje pracę zawieszenia przy każdym z kół w taki sposób, aby zapewnić jak najlepszą amortyzację.

Dodatkowo, Alpine opracowało zupełnie nowe podzespoły takie jak amortyzatory, sprężyny, stabilizatory czy nawet 21-calowe felgi aluminiowe. Na ekskluzywne dla tej wersji obręcze naciągnięte są opony Continental, zapewniające jeszcze lepszą trakcję.

2024 Renault Rafale E-Tech 4x4
2024 Renault Rafale E-Tech 4×4

Francuzi zajęli się również kalibracją elektroniki. Dzięki temu praca układu hamulcowego, hamowania rekuperacyjnego czy kontroli stabilności jazdy będą działały nieco inaczej. Rafale E-Tech 4×4 Atelier Alpine będzie posiadało jeszcze bardziej sportowy charakter niż wersja Esprit Alpine.

O zwinność nie ma się co martwić, gdyż na pokładzie znajdziesz znany już nam układ czterech kół skrętnych. Takiego rozwiązania próżno szukać w usportowionej Atece.

Ceny 300-konnego Rafale Renault jeszcze niestety nie ujawniło. Wersja z hybrydą o mocy 200 koni mechanicznych startuje w Polsce od kwoty 192 900 złotych brutto za wariant wyposażenia Techno oraz od 210 900 złotych brutto za odmianę Alpine Esprit.