Mazda ogłosiła wyniki rocznej sprzedaży za okres 12 miesięcy kończący się 31 marca 2024 roku. Na całym świecie Japończycy znaleźli 1,241 mln nabywców na swoje auta, co stanowi wzrost o 12% w porównaniu do poprzedniego roku. Jest to tym bardziej zaskakujące, że Mazda posiada w swojej ofercie tylko jeden samochód elektryczny z niewielkim zasięgiem – MX-30. Oferta obejmuje za to ekonomiczne SUV-y z silnikiem Diesla o pojemności 3.3 litra.
Mazda z potężnym zyskiem
1,59 mld euro czystego zysku (+76%) wyraźnie pokazuje trendy w motoryzacji. Klienci nie kupują elektryków, za to są chętni na samochody z tradycyjnymi napędami. Mazda od 2023 roku oferuje CX-60 z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 3,3 litra w dwóch wersjach mocy – 200 KM oraz 254 KM. Miałem okazję odwiedzić Chorwację mocniejszym wariantem, który średnio spalił niewiarygodne 5,5 litra oleju napędowego na 100 kilometrów.
W kwietniu Mazda zaprezentowała jeszcze większego SUV-a z tym samym silnikiem Diesla – model CX-80, który dostępny jest w wersji 7-miejscowej. Choć cennik zaczyna się od 280 tys. złotych, dilerzy nie narzekają na brak zainteresowania.
Ameryka Północna nadal największym rynkiem dla Mazdy
Nie Japonia, ani żaden inny azjatycki kraj. Mazda sprzedała 514 tys. pojazdów w Ameryce Północnej, gdzie oferowane są modele CX-50, CX-70 oraz CX-90. Co ciekawe, na naszym rynku nie ma żadnego z tych aut również z powodu nieopłacalności dostosowania ich pod europejskie surowe normy spalin. Na rodzimym rynku Mazdy sprzedano 160 tys. pojazdów, podczas gdy w Chinach znalazło się 97 tys. nabywców.
W całej Europie sprzedaż Mazdy zamknęła się w liczbie 180 tys. samochodów, co stanowi wzrost o 18%. Zaskakujące jest, że najchętniej na Mazdę przesiadają się Niemcy (46 tys. egzemplarzy). Z własnej obserwacji dostrzegam również ogromne zainteresowanie modelami Mazdy w Szwajcarii, szczególnie wśród mieszkańców górzystych regionów.
Mazda nie zwalnia
Premiery nowego SUV-a CX-80 oraz nowej Mazdy 2 Hybrid (ceny od 102 tys. zł), będącej klonem Toyoty Yaris, z pewnością podbiją sprzedaż Mazdy do końca roku. Szacuje się, że do 31 marca 2025 roku zostanie sprzedanych 1 400 000 pojazdów. Spodziewany zysk z tej sprzedaży wynosi 1,7 mld euro.
Mazda planuje w najbliższej przyszłości rozszerzyć ofertę o modele plug-in hybrid, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Niedawno zaprezentowano także nową Mazdę 6, która wygląda świetnie, ale nie jest przewidziana na polski rynek.