Liczba 911 znana jest wszystkim miłośnikom motoryzacji na całym świecie. Legendarny samochód sportowy produkowany w Stuttgarcie-Zuffenhausen przeszedł właśnie kolejną modernizację. Ósme wcielenie Porsche 911 po faceliftingu nosi oznaczenie 992.2 i po raz pierwszy jest oferowane z napędem hybrydowym.
Najnowsza generacja Porsche 911 została zaprezentowana póki co jedynie w dwóch wariantach: Carrera oraz Carrera GTS. Dodatkowo, auto można zamówić w wersji Coupe, Cabriolet oraz Targa, choć ta ostatnia dostępna jest wyłącznie w modelu 4 GTS.
Po czym rozpoznasz nowe Porsche 911 992.2?
Zmiany wizualne nie są duże i wiele osób może mieć problem z rozróżnieniem Porsche 911 992.1 oraz 911 992.2. Projektanci nieco „wygładzili” nadwozie i poprawili aerodynamikę. Z przodu pojawiły się nowe zderzaki oraz reflektory ze zintegrowanymi kierunkowskazami. Z tyłu natomiast mamy nowy pas świetlny, który optycznie jeszcze mocniej poszerza auto.
Występujący ekskluzywnie dla wersji GTS przedni zderzak posiada pionowe listwy, które pełnią funkcję aktywnej aerodynamiki. W zależności od potrzeb, klapy kierują powietrze do chłodnic lub optymalizują opływ powietrza. Dodatkowe elementy stylistyczne dostępne są również dla bazowej 911 Carrery. Pakiet Aerokit składa się z przedniego zderzaka z unikalnym spojlerem, progów bocznych oraz stałego tylnego spojlera.
Nie jestem niestety fanem zmian, które zaszły w kabinie. Wsiadanie do Porsche 911 i przekręcanie wbudowanego w deskę kluczyka było czymś wyjątkowym. Teraz, podobnie jak w Cayenne czy Panamerze, kluczyk zastąpiono przyciskiem – wielka szkoda. Minusem jest również w pełni cyfrowy kokpit, w którym nie znajdziesz już mechanicznego obrotomierza. Moim zdaniem układ z 911 sprzed liftingu był zdecydowanie bardziej ciekawy i miał swój charakter.
W schowku centralnym udało się zmieścić chłodzony schowek na smartfon z ładowarką indukcyjną, a na głównym ekranie dotykowym zobaczysz nową wersję systemu PCM. Kierowca będzie miał okazję do jeszcze bardziej zaawansowanego dostosowania trybów jazdy, a interfejs Apple CarPlay będzie wyświetlał informacje również na zegarach. Po raz pierwszy da się też sterować pewnymi funkcjami auta poprzez asystenta głosowego Siri.
Bazowe Porsche 911 Carrera stało się mocniejsze, ale dopiero w GTS mamy rewolucję
Jak już wspomniałem, producent zaprezentował nam póki co tylko dwa warianty napędowe nowej 911. Cennik otwiera Porsche 911 Carrera, które do tej pory oferowało moc 385 koni mechanicznych. Podwójnie turbodoładowany, 6-cylindrowy bokser o pojemności 3.0 litrów stał się teraz mocniejszy. Kierowca ma do dyspozycji 394 konie mechaniczne oraz 450 niutonometrów. Porsche 911 Carrera Coupe rozpędza się od 0 do 100 km/h w 4,1 sekundy, a jeśli dokupisz pakiet Sport Chrono (od 11 247 zł) wtedy Twoje auto skróci ten czas do 3,9 sekundy.
Porsche 911 Carrera dostępna jest w wersji Coupe w cenie od 643 000 złotych brutto oraz Cabriolet w cenie od 711 000 złotych brutto. Oznacza to, że próg cenowy modelu 911 podniósł się o 32 000 złotych brutto. Do tej pory cennik tego legendarnego Porsche startował od 611 000 złotych brutto.
Największa nowość to dopiero Porsche 911 Carrera GTS. To właśnie tutaj pojawił się układ T-Hybrid, którego sercem jest zupełnie nowa jednostka napędowa. Nadal jest to 6-cylindrowy bokser, ale w bardziej kompaktowym wydaniu. Silnik ma pojemność 3.6 litra i jest wspomagany tylko jedną, elektryczną turbosprężarką. Dzięki temu, moc oddawana jest bardziej responsywnie, co powinno znacznie poprawić wrażenia z jazdy.
W skład układu hybrydowego wchodzą dwa niewielkie silniki elektryczne. Pierwszy zintegrowany jest z 8-biegową przekładnią dwusprzęgłową PDK, drugi natomiast umieszczono pomiędzy kołem kompresora a kołem turbiny. Na pokładzie znajduje się też niewielki akumulator o pojemności 1.9 kWh. Nie mamy tu możliwości jazdy wyłącznie w trybie elektrycznym.
Nowy motor o pojemności 3.6 litra sam z siebie generuje 485 koni mechanicznych oraz 570 niutonometrów. Kierowca ma jednak łącznie do dyspozycji 541 koni mechanicznych i 610 niutonometrów. Dzięki sprytnej konstrukcji, auto względem poprzedniej wersji jest cięższe zaledwie o 50 kilogramów. To naprawdę świetny wynik.
Ile kosztuje hybrydowe Porsche 911 po faceliftingu?
Porsche 911 w wersji GTS dostępne jest w wydaniu z napędem na tylne koła oraz na cztery koła. Zarówno Porsche 911 Carrera GTS Coupe jak i Porsche 911 Carrera 4 GTS Coupe przyspieszają od 0 do 100 km/h w równe 3,0 sekundy. Ich prędkość maksymalna to natomiast 312 km/h. Odmiana 4 GTS jest ekskluzywnie dostępna w wersji nadwozia Targa, w cenie dokładnie takiej samej jak Porsche 911 Carrera 4 GTS Cabriolet, czyli 961 000 złotych brutto.
Najtańsza 911’stka w wersji hybrydowej, czyli Carrera GTS Coupe, to wydatek co najmniej 854 000 złotych brutto. Jeśli masz ochotę na wersję z napędem na cztery koła, wtedy będziesz musiał wydać 893 000 złotych brutto. Hybryda w wersji Cabriolet będzie Cię kosztowała 922 000 złotych brutto. Auta można zamawiać już teraz. Pierwsze dostawy 911 Carrera odbędą się latem 2024 roku, a hybrydowych wariantów z oznaczeniem GTS możesz się spodziewać w salonach dopiero pod koniec 2024 roku.