Silniki Diesla pod maską SUV-ów wciąż cieszą się dużą popularnością. Pomimo rosnącego trendu na małolitrażowe silniki benzynowe oraz jednostki elektryczne, nawet w 2024 roku wielu producentów nadal oferuje ekonomiczne Diesle. Jedną z najbardziej atrakcyjnych propozycji jest Alfa Romeo Tonale, której cena zaczyna się od 169 900 złotych. Jest to również najtańsza alternatywa tej samej marki dla osób zainteresowanych modelem Junior, lecz preferujących silnik Diesla.
Tonale jest większe niż Junior
Po hucznej premierze Juniora, który przez chwilę nosił nazwę Milano, niewiele osób pamięta o modelu Tonale. A szkoda, bo ten SUV, produkowany w włoskiej fabryce w Pomigliano d’Arco, ma do zaoferowania bardzo ekonomiczny silnik Diesla. Juniora w ogóle nie można zamówić z silnikiem wysokoprężnym, jest dostępny tylko jako pełny elektryk lub hybryda.
Alfa Romeo Tonale jest dostępna z silnikiem 1.6 JTD o mocy 130 KM. Ta bardzo oszczędna wersja wysokoprężna potrafi zużywać średnio nawet 5,3 l oleju napędowego na 100 km. Przy odrobinie wysiłku można zejść nawet do 4 litrów, co udowodniłem w tym teście.
Tonale jest znacznie większym SUV-em od Juniora. Pod względem długości mówimy aż o 35,5 cm różnicy, co przekłada się na większą przestrzeń w kabinie i lepszy komfort pasażerów. Kolejna znaczna różnica istnieje w pojemnościach bagażników, gdzie do Tonale zmieści się o 85 litrów bagażu więcej (415 l w Juniorze / 500 l w Tonale).
Największy SUV Alfy też występuje z Dieslem
Tonale nie jest jedynym SUV-em Alfy Romeo dostępnym z silnikiem Diesla. Po drugiej stronie oferty nadal istnieje Stelvio z 2.2-litrowym turbodieslem o mocy 160 KM. To największy i najbardziej prestiżowy SUV w gamie Alfy Romeo, rywalizujący z modelami takimi jak Audi Q5 czy BMW X3. Długość tego modelu to prawie 469 cm! Co ciekawe, pojemność bagażnika nie jest znacząco większa niż w Tonale, zaledwie o +25 litrów (525 l).
Stelvio jest również znacznie droższe od pozostałych SUV-ów w ofercie. Najtańsza wersja z silnikiem Diesla to wydatek rzędu 262 400 złotych. To aż o 92 500 złotych więcej niż Tonale w wersji z Dieslem i o 132 200 złotych więcej niż najtańszy Junior.